Ad Lib viert zijn 10e verjaardag

Ad Lib viert zijn 10e verjaardag. Dit merk, geboren en ontworpen in Parijs, heeft het afgelopen decennium het beste van Japanse technologie en Frans design gecombineerd. Met als resultaat een collectie verfijnde en trendy monturen; een collectie die voortdurend probeert de combinatie van titanium en kleur opnieuw uit te vinden. Geïnspireerd door mode, sport en technologie, promoot dit eigentijdse label monturen van superieure kwaliteit, met een hoog niveau van dagelijks comfort dankzij de lichtheid, flexibiliteit en hypoallergene eigenschappen van de gebruikte materialen. Ad Lib staat synoniem voor vrijheid en kleur en speelt met felle tinten en gewaagde contrasten.

Voor deze feestelijke gelegenheid wilden ze een iconisch montuur creëren dat typerend is voor Ad Lib. BRIA, het model dat ze vandaag presenteren, is het resultaat van een onderzoeksproject naar de kleuring van monturen. Ons doel was om een montuur te maken dat een uniek proces van oppervlaktebehandeling zou benadrukken dat letterlijk onbewerkt titanium kan sublimeren en daarmee perfect de slogan “Moving Colours” illustreert.

“Om het 10-jarig jubileum van Ad Lib goed te vieren, wilden we een jubileumstijl creëren die echt zou opvallen. Tijdens een van mijn reizen naar Japan leerde ik over het Horitech-assortiment producten dat in onze fabrieken wordt vervaardigd. Deze titanium items, bedoeld voor de medische wereld (oogchirurgie), hebben een zeer specifieke en opvallende kleur. Ik wilde deze behandeling graag op een optisch montuur overbrengen. Dit is hoe BRIA werd geboren.” Aldus Nicolas Berne, Ad Lib Designer.

PLATING IONIC

Na verschillende tests bleek het meerkleurige “ion plating” proces de keuze te zijn voor de creatie van het jubileummodel BRIA. Iriserend en retrofuturistisch van uiterlijk; voor deze techniek hoeft het montuur niet in een kleur gelakt te worden. Het materiaal krijgt direct na het polijsten een kleurverloop, variërend van geel tot roze, met groen en blauw. Het echte pluspunt van deze behandeling is dat er verschillende kleurvariaties ontstaan, omdat de ionische beplating niet op elk model identiek kan worden gereproduceerd. De monturen zijn dan ook uniek en zien er telkens anders uit. Dit definieert BRIA, een concept waarbij elk montuur uniek is voor de drager.

DESIGN & COMFORT

Ze zijn zeer nauwkeurig geweest met de verbindingen tussen elk element om te voorkomen dat het qua design “over the top” zou worden. Voor de vorm hebben ze gekozen voor een opvallende vlindervorm dat goed past en heel vrouwelijk blijft. Doordat het voorstuk een lage dichtheid heeft (0,7 mm), blijft het montuur uiteindelijk licht en gemakkelijk te dragen. Tijdens het creatieproces hebben ze comfort nooit uit het oog verloren en daarom is het niet meer dan normaal dat het BRIA-montuur het iconische Ad Libscharnier van het flexibele bèta-titanium heeft. De fabricage is in samenwerking met Japan gedaan, dat nog steeds een referentie is op het gebied van uitstekende kwaliteit en knowhow.

ECO CONCEPT

De onderwerpen ecologie en duurzame consumptie zijn steeds meer aan de orde, ook in de optiekwereld en zijn absoluut meegenomen bij de ontwikkeling van dit project:

• Lak & spray. Dankzij dit unieke ionisatieproces hebben ze de “klassieke” kleurstap getransformeerd en het gebruik van spray en lak verminderd ten gunste van een milieuvriendelijker proces.
• Duurzame styling. Charmant vroeg zich af hoe ze MVO en adverteren samen konden brengen. In combinatie met het futuristische thema van hun monturen, hebben ze het geluk gehad dat ze de kledingcollectie ” Sustainable materials, solid seams” van ontwerpster Noémie Devime konden laten zien. De kledinglijn die wordt gebruikt voor de BRIA-shoot is volledig gemaakt van gerecyclede materialen en is met de hand gemaakt in het Atelier de la Créatrice in Parijs.

Meer informatie

www.charmant.com

Gepubliceerd op: 22-10-2020

Reacties

Comments