Bausch + Lomb op zoek naar mooiste ogen van Nederland

Uit onderzoek van Bausch + Lomb blijkt dat Doutzen Kroes volgens 32,8% van de Nederlanders de allermooiste “bekende ogen” van ons land heeft”

Maar welke minder bekende Nederlander komt in aanmerking voor deze titel? Om dit te bepalen gaat Bausch + Lomb, producent van contactlenzen en ooggeneesmiddelen, vanaf vandaag op zoek naar de “Mooiste Ogen van Nederland”. Onder het motto “gezonde ogen, zijn mooie ogen” daagt Bausch + Lomb Nederlanders uit om zijn of haar ogen te delen via een speciale Facebook app. Foto”s kunnen tot 7 januari worden ingestuurd via www.movnl.nl, die direct doorlinkt naar de fotocompetitie.

doutzen

Vakkundige jury

De inzendingen worden beoordeeld door een vakkundige jury bestaande uit niemand minder dan hoofdredacteur van Grazia, Hilmar Mulder, de populaire beautyblogster Cynthia Schulz (MissLipgloss) en celebrity fotograaf Nick van Ormondt. Zij selecteren gezamenlijk tien finalisten en nemen hierbij de stemmen van de Facebook fans mee in hun oordeel.

De uiteindelijke winnaar wordt gekozen door middel van publieksstemmen. Naast de eervolle titel “Mooiste Ogen van Nederland”, krijgt de winnaar ook een exclusieve fotoshoot met Nick van Ormondt en een overnachting met diner voor twee in het luxe Andaz hotel in Amsterdam.

Ogen Carice, Sylvie en Jan ook gewaardeerd

De ogen van Doutzen Kroes werden verkozen tot de mooiste ogen van bekend Nederland. Carice van Houten staat op de tweede plaats, gevolgd door Sylvie van der Vaart. Onder de mannen werden de ogen van Jan Kooijman genoemd als allermooiste. Celebrity fotograaf Nick van Ormondt heeft al vele “bekende ogen” voor zijn lens gehad:  “Mooie ogen, daar word je mee geboren. Maar het draait om veel meer dan alleen de kleur of vorm. Het innerlijk speelt net zo”n belangrijke rol, want iemands persoonlijkheid komt tot uiting in de blik in de ogen. Uiteraard stralen ogen ook meer wanneer mensen zich fit en gezond voelen. Ik ben erg benieuwd naar de ogen die straks de revue gaan passeren tijdens de wedstrijd en kijk ernaar uit de mooiste op beeld vast te leggen.”

sylvie

Ooggezondheid weinig prioriteit in Nederland

Voor het behouden van gezonde ogen is de juiste voeding en verzorging essentieel. Groenten en vetten, zoals broccoli, mais, visolie en eieren zijn goed voor de ogen. Slechts 1 op de 10 Nederlanders is zich hier echter van bewust. Het aantal mensen dat bewust een zonnebril draagt met UV-filter valt ook tegen: maar 3 op de 10 personen beschermt zijn of haar ogen met een goede zonnebril. Hopelijk zijn de deelnemers aan de wedstrijd zich wel bewust van het belang van het verzorgen van de ogen, zodat vele mooie ogen meedingen naar de titel “Mooiste Ogen van Nederland”.

ogengoed

Makkelijk meedoen

Deelnemers komen via www.movnl.nl direct op de Facebook app van de wedstrijd terecht, waar zij hun Facebook profielfoto kunnen gebruiken of heel eenvoudig een mooie foto van hun ogen kunnen uploaden. Deze foto wordt in de app zodanig bijgesneden dat er een duidelijke uitsnede van alleen de ogen overblijft.

Meedoen kan van 26 november t/m 6 januari, waarna de jury in beraad gaat om de tien finalisten te kiezen. Het juryoordeel telt hierbij voor 2/3 mee en de stemmen van de Facebook fans voor 1/3. Tot slot vindt van 14 t/m 20 januari de finale plaats, waarbij het publiek de definitieve winnaar of winnares kiest.

Voor elke stem die tijdens deze finale wordt uitgebracht doneert Bausch + Lomb 1 euro aan LIGHT FOR THE WORLD.*  Deze organisatie zet zich in voor de bestrijding van vermijdbare blindheid in ontwikkelingslanden.