Optiekbeurzen: Inge van der Maten deelt haar visie

Welke beurzen bezoekt u? Nationaal of internationaal? En met welk doel? We legden deze vraag voor aan onze 6 trendpanelleden, met deze keer de kijk van Inge van der Maten, eigenaar Roling Optiek in Winsum.

 

“Dit jaar hebben we besloten om de BOLD-beurs te bezoeken. Ons doel? Het ontdekken van een nieuw brillenmerk dat perfect aansluit bij onze collectie. Een nationale beurs is denk ik het meest waardevol omdat je met het hele team, of tenminste een groot deel ervan, samen kan gaan. Zo kunnen we allemaal de nieuwste trends en producten zien en bespreken. We doen liever geen inkopen tijdens de beurs zelf, omdat we hebben gemerkt dat inkopen in de winkel ons meer rust biedt en een beter overzicht creëert van wat er goed past in onze bestaande collectie. Hoewel een beursbezoek ons inspireert en inzicht geeft in ontwikkelingen binnen de branche, is één beursbezoek per jaar voor mij voldoende. Daarnaast kan het zinvol zijn om af en toe een internationale beurs te bezoeken. Dit geeft ons de kans om inspiratie op te doen en vooral om de nieuwste apparatuur en technologieën te verkennen. Hoe doen ze dit in de rest van Europa en waar zijn nieuwe innovaties die wij nog niet hebben, maar die wel van meerwaarde voor ons bedrijf kunnen zijn?”. – Inge van der Maten, eigenaar Roling Optiek in Winsum.

 

Benieuwd naar de mening van andere opticiens en optiekexperts?

Een jaar lang komen in elke editie van Eyeline Magazine zes opticiens en inkoopexperts aan het woord. Ondernemers met kleine, grote of meerdere winkels uit alle Nederlandse windstreken, van Groningen tot Limburg. In elke editie van Eyeline Magazine belichten we één of meerdere brillentrends. Maar wat gebeurt er trendtechnisch in de optiekwinkels? Volgen opticiens de trends of zetten ze die zelf? Wat willen consumenten en waardoor worden zij beïnvloed? Lees de mening van onze andere vijf trendpanelleden: Hans Korse, Eelke Veltman, Remco Bosman, Mariëlle Koolen en Madelon Grit in Eyeline Magazine 5-2024. Daarnaast vroegen wij in onze afgelopen editie van Eyeline Magazine onze zes trendpanelleden naar hun verkoop van kinderbrillen en hoe belangrijk deze verkoop is voor hun winkel. Lees dit trendpanel terug in Eyeline Magazine 4-2024.