Beursbezoeken: uitje of inkoopdag? Hans Korse aan het woord

Welke beurzen bezoekt u? Nationaal of internationaal? En met welk doel? We legden deze vraag voor aan onze 6 trendpanelleden, met deze keer de kijk van Hans Korse, eigenaar Bril Amsterdam.

 

Volgens mij ben ik voor het laatst 13 jaar geleden op een Nederlandse beurs geweest. Het is niet aan mij besteed. Lange tijd ben ik ook niet naar de buitenlandse beurzen gegaan. Ik zeg altijd: SILMO en óók Mido zijn ordinaire inkoopdagen voor de Franse en Italiaanse opticiens, die uitgegroeid zijn tot iets internationaals. De meeste stands zijn naar binnen gekeerd, met een achter een desk zittende persoon die als eerste de vraag stelt: ‘Do you have an appointment?’ ‘Uuh nee, ik wil even kijken of jullie merk interessant kan zijn voor mijn winkel’. Je gaat dus langs bij je vaste leveranciers, die een paar weken voor de inkoopdag mailen en bellen om een afspraak in te plannen, ‘want als je op de beurs inkoopt, krijg je eerder geleverd’ is een veel gehoorde reactie. Om vervolgens op een hectische stand met een borrel en een hap, in zeer korte tijd je nieuwe collectie samen te stellen. En door naar je volgende afspraak. De laatste keer hadden we van sommige collecties binnen drie weken na de beurs alles al binnen. Wat zegt dat over de huidige markt? Dan heeft het mijn voorkeur om ‘gewoon’ in de winkel in te kopen. Ik besef uiteraard goed dat ik hier zelf ook een heel grote rol in speel. Voor mij zijn SILMO en Mido een leuk uitje met (een deel van) het team op kosten van de zaak“. – Hans Korse, eigenaar Bril Amsterdam.

 

Benieuwd naar de mening van andere opticiens en optiekexperts?

Een jaar lang komen in elke editie van Eyeline Magazine zes opticiens en inkoopexperts aan het woord. Ondernemers met kleine, grote of meerdere winkels uit alle Nederlandse windstreken, van Groningen tot Limburg. In elke editie van Eyeline Magazine belichten we één of meerdere brillentrends. Maar wat gebeurt er trendtechnisch in de optiekwinkels? Volgen opticiens de trends of zetten ze die zelf? Wat willen consumenten en waardoor worden zij beïnvloed? Lees de mening van onze andere vijf trendpanelleden: Remco Bosman, Eelke Veltman, Mariëlle Koolen, Inge van der Maten en Madelon Grit in Eyeline Magazine 5-2024. Daarnaast vroegen wij in onze afgelopen editie van Eyeline Magazine onze zes trendpanelleden naar hun verkoop van kinderbrillen en hoe belangrijk deze verkoop is voor hun winkel. Lees dit trendpanel terug in Eyeline Magazine 4-2024.

Tags: