Sinds 1 oktober is OCB in Den Bosch het onderkomen van zowel Bobo’s als Odé. De centrale locatie van OCB is voor beide bedrijven ideaal om hun activiteiten te optimaliseren en door de krachtenbundeling van de twee bedrijven kunnen ze beter inspelen op de markt. De Eyeline-redactie sprak met directieleden Brian Kragt en Wouter Verhoeven van Bobo’s en directeur Dick Hulsbos van Odé over de beweegredenen en de gevolgen van deze samenwerking.
“We hebben de afgelopen jaren veel gesprekken gevoerd over mogelijke samenwerking met collega-bedrijven en gezocht naar een optimale synergie, waarin onze kernwaarden behouden zouden blijven”, vertelt Dick Hulsbos. “We vonden dit bij Bobo’s Eyewear. Streekgenoot, familiebedrijf met persoonlijke contacten én – net als wij – passie-gedreven en uiterst servicegericht. Het betekent de concretisering van een reeds jarenlang bestaande kennisuitwisseling.”
“De merken van Odé, maar zeker ook het bedrijf zelf, zijn een vaste waarde op de Nederlandse markt”, aldus Brian Kragt. “Mede door het feit dat Dick al een wat rijpere leeftijd heeft bereikt en afgelopen jaren helaas met wat lichamelijke ongemakken te maken heeft gekregen, zijn wij gezamenlijk gaan onderzoeken wat een samenwerking voor beide partijen zou betekenen. Onze bedrijven matchen uitstekend met elkaar en bundeling van de krachten kan alleen maar voordelen opleveren. Bovendien weet Dick hierdoor dat er ook in de – verre – toekomst zekerheid is voor de merken en vooral ook voor de collega’s van Odé.”
Wouter Verhoeven voegt hieraan toe: “We hebben met Bobo’s een heel gedegen organisatie staan met zeer krachtige merken. Het is dan ook logisch dat wanneer je verder wilt groeien, je ook naar mogelijkheden buiten de eigen organisatie gaat zoeken. Deze hebben we gelukkig gevonden in de samenwerking met Odé.”
“De portfolio’s van beide bedrijven hebben een aantal fantastische collecties in zich. We bijten elkaar niet en er is geen sprake van kannibalisatie”, aldus Brian. Wouter vult aan: “Wat daarnaast van belang is voor de keuze van deze samenwerking, is dat de merken van zowel Odé als Bobo’s zich als premium laten kwalificeren. We bieden gezamenlijk nu een volledige mix aan correctie- en zonnebrillen van de hoogste kwaliteit. De merken van Odé zijn complementair aan die van Bobo’s en door de krachten aan de achterzijde te bundelen, zorgen we ervoor dat beide bedrijven nog beter voor de dag komen dan ze al deden.”
“Het is geen geheim dat de operationele kosten binnen het bedrijfsleven enorm aan het toenemen zijn. Met daarnaast de veranderende marktomstandigheden, moet je keuzes maken en kritisch nadenken over hoe je de organisatie lean verder kunt verbeteren”, legt Brian uit. “Dankzij de bundeling van onze krachten kunnen we de kosten delen; hierdoor hoeven we minder bezig te zijn met kostenbewaking en kunnen we nog beter en sterker klaarstaan voor onze klanten.”
“Ook de krachten van de teams kunnen we nu bundelen”, vertelt Wouter. “Eventuele gaten in de bezetting zijn op te vangen door de nieuwe ‘collega’s’ bij elkaar in te zetten, waardoor we altijd op volle ‘oorlogssterkte’ zijn.”
Voor de klanten van Odé is de verhuizing naar Den Bosch geruisloos verlopen; de dagelijkse gang van zaken is door de samenwerking ook nauwelijks veranderd. “Het customer-serviceteam van Bobo’s staat nog gewoon iedere dag de klanten te woord, terwijl het customer-serviceteam van Odé hetzelfde doet voor hun klanten”, vertelt Brian. “Het enige verschil is dat de klanten van Odé voortaan ook op maandag de klantenservice gewoon kunnen bereiken, mocht dat nodig zijn.” De klanten van Odé kunnen voor een bezoek aan het kantoor voortaan terecht in Den Bosch en ontvangen ook de producten hiervandaan.
“Een leven zonder vernieuwing is een saai leven”, vindt Dick. “Dat geldt evenzeer voor bedrijven als voor de mensen die betrokken zijn bij deze nieuwe samenwerking. Wij staan dus open voor alles wat er voorbijkomt op het gebied van nieuwe initiatieven.”
Ook Wouter en Brian kijken met een open blik naar de toekomst: “Je weet nooit wat deze samenwerking nog voor mooie nieuwe initiatieven met zich mee zal brengen. Wij gaan zeker samen kijken hoe we de merken van beide bedrijven nog nadrukkelijker in de markt kunnen positioneren. Maar eerst gaan we zorgen dat we de samenvoeging bij OCB in Den Bosch perfect vorm gaan geven, waarbij het credo altijd zal zijn: kwaliteit voor snelheid. Zeker voor de collega’s van Odé, die wij graag een warm thuis willen geven in ons mooie kantoor”.
Voor meer info: www.bobos.nl
Tags: Bobo's eyewear, Brian Kragt, krachtenbundeling, OCB, Odé, Wouter Verhoeven