Tien Centrop-leden werkten mee aan de campagne ‘Centrop net zo vanzelfsprekend als…’ Deze maand vertelt Erik van Gijzen van Van Gijzen Opticiens Tilburg waarom Het Centrop voor hem net zo vanzelfsprekend als succes is.
“Verliezen is voor mij geen optie, dat is vanuit huis met de paplepel ingegoten. Met een gezonde dosis zelfanalyse en het besef dat succes voor het grootste deel bij jezelf ligt, leer je kansen creëren en benutten. Fouten maken doet iedereen, dat is menselijk. Natuurlijk, ik heb ook zakelijke initiatieven gekend die niet brachten wat ik ervan verwachtte. Durf de stekker er dan uit te trekken, neem je verlies en leer ervan. Ondernemen is en blijft keuzes maken. Elke dag weer.
Gelukkig heb ik een positieve instelling en altijd goede zin. Als ik ’s ochtends mijn ogen open doe, dan is de eerste gedachte: wat ga ik vandaag weer bedenken? Soms lanceer ik een idee bij mijn medewerkers of bij klanten. En vervolgens luister ik heel goed, want vaak geven zij al snel de antwoorden welke richting ik op moet gaan. Uit de reacties destilleer ik vervolgens het eindresultaat: een nieuwe collectie of idee voor de winkel. Heerlijk!
Daarom houd ik zo van korte communicatielijnen en ben ik zelf altijd aanwezig op de winkelvloer. Ik vertel mijn medewerkers niet wat ze moeten doen. Ik hoef maar te kijken, en ze snappen vaak wat ik bedoel. Dat heb ik eigenlijk ook bij Het Centrop, een degelijke organisatie die je vooral de ruimte laat om individueel op de markt te opereren. Die begrijpen dat ik geen bemoeienis wil met mijn bedrijfsvoering en vanzelfsprekend doen waar ze goed in zijn”.