COGITO ERGO SUM

Zo klonk de filosofische stelling van de Franse Natuurfilosoof en wiskundige Rene Descartes in 1644. Ik denk, dus ik besta! Deze zin werd een belangrijk element van de Westerse filosofie. Een veel gehoorde variant en iets minder Latijns is: Ik Twitter??, dus ik besta. Of: ik Facebook??, dus ik besta! Is niet elk mens en elk bedrijf op zoek naar bestaansrecht? Wil niet elk mens en elk bedrijf gezien worden? Wil niet elk mens en elk bedrijf ok??, leuk, de moeite waard en aantrekkelijk zijn?

En nu wordt hij lastig” velen zien dit als punt waarom je kritiek kunt hebben op platformen als deze, namelijk: “Iedereen wil alleen maar gezien worden”of “Facebook en Twitter bestaan alleen maar omdat men erkenning zoekt”. En ja: ik geloof dat er voor sommige mensen om deze reden een gevaar tot verslaving schuilt. Social Media geeft een korte bevrediging of ontmoediging in het gezien worden.
De andere kant van het verhaal is: Waarom zitten 6,5 miljoen Nederlanders op Facebook en bereikt het platform wereldwijd de magische grens van 1 miljard? Omdat het aan een grote behoefte voldoet. Kort en intens contact uit verrassende hoeken. Het levert informatie  in noodvaart en daar is ie: JIJ bestaat! Maar als iedereen gezien wil worden, klinkt het als een gesprek op een verjaardag waar iedereen door elkaar schreeuwt. Met luide muziek op de achtergrond. Steeds harder sprekend om gehoord te worden.

Ik ben ervan overtuigd dat, als je dus wilt communiceren via Social Media, je moet zorgen dat jij inspeelt op de behoefte in plaats van zelf gezien te willen worden. Je kunt het beste je bedrijf laten zien, laten bestaan en de moeite waard laten zijn door je volgers echt te zien en het gevoel te geven dat zij het waard zijn. “Hallo, hier ben ik” doet iedereen al. Vraag naar de meningen van je volgers. Betrek hen erin door foto”s van henzelf te plaatsen na een aankoop. Vraag wat ze missen of willen winnen. Reageer altijd als ze tegen je “praten” en neem alles serieus. Door hen te zien, zien ze jou! Zodra er een juiste balans is tussen zien en gezien worden zal iedereen zijn doel bereiken. Om met je bedrijf gezien te worden moet je dus je volgers echt zien!

Wie had dat gedacht, verdwalen op je Facebook-pagina is filosofisch.
Cogito Ergo Sum: Ik schrijf, dus ik besta.



De Zonnebril Goeroe

www.zonnebrilgoeroe.nl

Altijd online op Facebook, Hyves, Linkedin en Twitter

Reageer op deze column via onderstaande Facebook commentbox!