Topvision interviewt klanten over een verbouwing of verhuizing en vooral over het waarom en hoe ervan. Interessant is om te lezen hoe bepaalde processen in gang zijn gezet. Ook hoe, in samenspraak met elkaar, het gewenste resultaat behaald is. Ditmaal is Eyencentre Zien en Horen Maasbracht aan het woord!
Interview Eyecentre Zien en Horen Maasbracht
Gesproken met: Luc Uijen
Datum: 21 april 2016
Intervew door: Francis Peters
Jullie winkel is compleet verbouwd, wat was de voornaamste reden?
Het was echt tijd voor een nieuwe indeling die past bij de drukte. Daarnaast was het weer tijd voor een esthetische verbetering.
De winkel is ruim opgezet, is dit een bewuste keuze?
We zijn de laatste 10 jaar enorm gegroeid, gehoor is erbij gekomen, de meetruimtes zaten altijd vol, de werkplaats was veel te druk, de logistiek en routing waren niet meer logisch.
Had je van tevoren al een idee hoe het moest worden?
In de loop van de jaren is dat gegroeid. We hebben een paar keer een ontwerp in de winkel opgehangen en aan klanten gevraagd wat er aangepast zou moeten worden en daar hebben we ideeën uitgehaald en rekening mee gehouden. Klanten vonden het leuk erbij betrokken te worden.
Is je beeld in de loop van dit proces veranderd?
Op zich hadden we geen haast omdat de winkel er nog erg goed uit zag. We zijn wel een paar jaar met de verbouwing bezig geweest, 4 ontwerpen in 2 jaar tijd laten maken. Joop Tolboom heeft de indeling ontworpen en daarbij hebben we zelf aanpassingen gedaan en zelf de materialen e.d. gekozen.
Jullie hebben een vrij open etalage, zien mensen gemakkelijk wat jullie te bieden hebben als ze voorbij lopen?
De zonnebrillenwand zien ze nu heel duidelijk en er hangt een hele grote banner aan de andere kant. De correctiemonturen moet je wel echt voor naar binnen. We zitten ook in een straat waar mensen gericht naar de winkels gaan. Mensen staan wel vaak stil om naar binnen te kijken.
Jullie hebben voorin de winkel een Store Elements wand met afsluitbare Alumina kolommen. Hebben jullie ze altijd gesloten?
We hebben ze altijd gesloten, dat zijn we zo gewend en werkt op zich ok. De verzekering heeft dit ook weleens aangegeven dat dat een voorwaarde is.
Naast de zonnebrillenwand hebben jullie een Varilux wand met glasinformatie, wordt dit door veel klanten gezien en bekeken, wordt er nu meer aandacht aan het glasgedeelte besteedt?
Ja, we gaan er steeds meer gebruik van maken. We hebben een Visioffice en iedereen die een bril koopt komt ervoor te staan. Ze zien op een groot scherm wat je doet en wat voor maatwerk je kan leveren. Daarnaast staat nog een bureauopstelling waar we de verschillende soorten computerglazen uitleggen en demonstreren. In de houten gesprekstafels kunnen we alle type glazen laten zien. Verder draaien we een film van het hele productieproces van brillenglazen erop. We hebben een virtual reality bril waar je het effect van verschillende type brillenglazen kan laten ervaren. Voorheen kon je het niet laten zien en nu kunnen we het echt goed demonstreren.
Op verschillende plekken maken jullie gebruik van verwisselbare banners?
Laten jullie op deze manier de routing in de winkel zien? Dit is puur voor beleving. We hebben veel glas in het pand, met stickers en transparante foto’s hebben we de ruimtes aangegeven: oogmeting, hoormeting, contactlenzen, oogzorg en visuele training.
Wat is dat, visuele training?
De visuele ontwikkeling bij kinderen is vaak vertraagd doordat kinderen twee dimensionaal opgroeien. Oogbewegingen, diepte zien, scherpstellen, convergeren(naar binnendraaien van de ogen), divergeren(naar buiten draaien van de ogen) zijn vaak matig ontwikkeld. Door vast te stellen wat de visuele ontwikkelingsstatus is kunnen we de minder ontwikkelde vaardigheden trainen die nodig zijn om te leren lezen.
Het is duidelijk dat er veel aandacht is besteed aan de pastafels, is dit een van de belangrijkste plekken in jullie winkel en waar komt dit vandaan?
Zeker een belangrijke plek, maar de meetruimtes zijn nog iets belangrijker. We hebben een meetruimte van 6 meter, voor speciale metingen. Daar winnen we ook een stukje informatie in wat de klant doet in het dagelijks leven en, hier kunnen we persoonlijkere aandacht geven en een passend advies. Verder hebben we 3 statafels met barkrukken erbij wat ook fijn is omdat het minder formeel is als je staand een gesprek voert met een kopje koffie erbij.
Merk je dat mensen nu langer in de winkel blijven?
Door ontspannen indeling met statafels wordt het wachten een stuk aangenamer, er is altijd wat te zien en te doen. We hebben ook een soort oplaadpunt waar je je mobiele apparaten kunt opladen en je brilcleaner kan bijvullen.
Merk je dat er meer brillen worden verkocht nu?
Ik heb het idee dat we meer zonnebrillen verkopen door de nieuwe zonnebrillenwand. De plek, voorin de winkel is belangrijk. Het hangt aan de zijkant en de presentatie valt best goed op waardoor mensen sneller gaan kijken. Als ze de winkel binnenkomen zien ze nu direct de zonnebrillen, die goed uitkomen op de Alumina kolommen. Het is veel speelser met de glasplankjes, doeken en verlichting.
De brillen worden in verschillende schappen en kasten met planken en Stilo’s gepresenteerd manieren gepresenteerd, wat is de reden hiervoor?
We vonden het voorheen te massaal overkomen. Niet leuk genoeg gepresenteerd, nu presenteren we meer op stijl en advies wordt daardoor belangrijker. Voor de kinderbrillen hebben we een grafity wand laten maken, zeker een hotspot in de winkel.
Hoe is de reactie van de klanten?
Heel positief, van zowel jong als oud. Vooral dat er heel veel ruimte is en overzicht, modern met de schermen in de tafel, Varilux wand, zonnebrillenwand en de grote bannerdoeken. De wand met hout tegen de muur, bij de koffiecorner zijn mensen erg positief over, het is toch warm ondanks de moderne uitstraling.
Bent u ook geïnteresseerd in een nieuwe uitstraling van uw winkel? Neem dan contact op met Topvision: http://www.topvisiongroup.com/nl/