De beste stuurlui zitten aan wal?

De laatste tijd zijn een paar interessante noviteiten en platformen gelanceerd. Specsavers lanceerde een oogmeetapp voor op je iPhone, de webshops Ace&Tate uit Amsterdam en Warby&Parker uit NewYork kregen veel aandacht en daarnaast is er de lancering van bril.nl. En wat mij nou opvalt is de reactie op dit soort nieuwe initiatieven.

Als eerste schrijft een bekende optiekwebsite er meteen een artikel over (over Ace&Tate), met de strekking: hoe belachelijk dit platform en hoe slecht gekopieerd het is. Het kan nooit iets worden en “wij, echte vakbroeders” hebben niets te duchten van dit soort nieuwkomers. Op Facebook beginnen de discussies over de app van Specsavers: Je kan immers helemaal niet niet oogmeten op een iPhone, idioterie. Een schande voor “het vak” zeker voor “de optometristen onder ons”. En bril.nl? idemdito: bijna iedereen heeft er mening over (gehad) en bijna niemand stelde zijn vragen bij de bron.

Ook werden er blogs en artikelen aan gewijd en discussies over gevoerd. Ondertussen doen er 150 (still growing) opticiens mee waarvan ik vermoed dat 75% toekijkt en wacht wat er gaat gebeuren. Ik heb me oprecht verbaasd over zoveel commentaar
en kritieken vanaf de wal.

Ace&Tate en Warby&Parker? Prachtige verfrissende nieuwe concepten voor een grote markt, en wat ze leveren is meer dan de prijs waard. Leuk, verfrissend en betaalbaar, modieus en retro, online en dus makkelijk. En ja er zullen kinderziektes zijn, maar er is gewoon een nieuw verkooppunt bij waar je makkelijk en voor weinig een vlotte bril koopt.

Specsavers Oogmeetapp? Hoe makkelijk en speels lokt deze keten met landelijke dekking en hoge naamsbekendheid met een app klanten naar de winkel voor een echte meting na deze eerste kleine voorscreening? En weet daar de landelijke pers mee te halen. Specsavers meet ogen en brengt de eerste screening naar u thuis. Kortom: de pers nam dit nieuws over, de consumententraffic kwam tot stand en naamsbekendheid groeide. Prachtresultaat.

Waarom bedenken zij het wel en de zelfstandige markt niet? Bril.nl? Een webshop die uiteindelijk waarschijnlijk 300 servicepunten kan hebben, heel veel traffic kan genereren en iemand naar je winkel kan lokken zodat je terplekke aan upselling zou kunnen doen, het betreft een klant die je waarschijnlijk allang verloren had aan een keten of andere webshop. En de kritieken: “5 sterren restaurants gaan hamburgers verkopen.” Dit is in mijn ogen de realiteit: we hadden kunnen wachten tot een hele grote buitenlandse
partij 20 miljoen pompt in NL, of tot Albert Heijn en Bol.com denken iets te gaan doen met optiek (geloof mij, die hebben budget) of we omarmen een leverancier die een platform ontwikkelt om ook DIE markt niet ook nog te verliezen aan vreemde partijen of het buitenland.

En afwachten tot er wat gebeurt is geen optie. Als je namelijk iets nieuws toevoegt aan je bedrijf dan leg je het in “je etalage of adverteer je ermee.” Afwachten is hetzelfde als je nieuwe in Milaan gekochte brillen in de schuur zetten en dan verbaasd zijn als niemand ernaar vraagt. Wacht niet af maar doe mee en leer. Leer er van. Promoot het, steun het, deel het en praat erover. Sta niet meer aan wal, spring aan boord en vaar je koers.

De Zonnebril Goeroe
www.zonnebrilgoeroe.nl

Altijd online op Facebook, Hyves, Linkedin en Twitter

Reageer op deze column via onderstaande Facebook commentbox!