Naoned (‘Nantes’ in het Bretons), het brillenmerk uit de Franse Grand-Ouest, geeft vorm aan zijn diepste waarden met de nieuwe collectie Dôn: de godinnen van de zee.
Wie anders dan deze trotse, vastberaden Bretonse opticien was visionair genoeg om te durven inzetten op het idee dat je van algen een brilmontuur kunt maken? Onderzoek en ontwikkeling namen een jaar in beslag, maar honderden tekeningen en heel wat tests later rees Dôn letterlijk op uit de zee! De collectie omvat vier ecologisch verantwoorde modellen die de plasticvervuiling helpen te verminderen, zowel op het land als in zee.
Naoned & het Bretonse zeewier
Voor de Dôn-collectie ging Naoned de samenwerking aan met een Bretons bedrijf gespecialiseerd in ‘blauwe chemie’. Naoned was meteen gefascineerd door het idee dat algen een realistisch alternatief kunnen vormen voor kunststoffen op basis van petroleum. De algen werden geoogst binnen een gebied van 250 vierkante kilometer in Bretagne. Algen hebben van nature talrijke voordelen: ze vormen een onuitputtelijke, snel hernieuwbare en composteerbare grondstof. Om algen te kweken, hoef je geen chemische stoffen te gebruiken en er is ook geen water voor nodig. Het productieproces zelf is energiezuinig.
Vier modellen vormen samen de archipel van de Dôn-collectie. Ze kregen de namen van Bretonse eilanden – Molenez, Enez sun, Litiri en Banneg – als eerbetoon aan de zee, het element waaruit de Dôn-brillen zijn ontstaan. De ruwe schoonheid van de algen is zichtbaar in de kenmerkende nerfstructuur en de pigmentatie. Naoned streefde naar een hybride combinatie van de moderne, sobere ‘matheid’ van de algen en de schittering van verguld metaal, die de collectie een gedurfde elegantie geeft.
Naôned op Prestigieuze silmo d’Or Beurs Dit jaar is het team van Jean-Philippe Douis, ontwerper achter Naoned, met hun unieke Dôn collectie, aanwezig op de prestigieuze silmo d’Or beurs. De silmo d’Or is een ware innovatieprijs die de creativiteit en de creatieve geest van een hele beroepsgroep beloont. Maar wat nog belangrijker is: De silmo d’or onderstreept het belang van professionals, producenten én opticiens en schuift unieke kwaliteitslabels meer dan ooit voorop . De beurs werd opgericht in 1994 en biedt exposure aan technologisch innovatieve designs.
Op donderdag 24 september 2015 wordt de winnaar bekend gemaakt. Wie een bezoekje wilt brengen aan de prestigieuze beurs kan een uitnodiging opvragen a.d.h.v. het mailadres : [email protected]. De beurs vindt plaats van 25 september t.e.m. 28 september in Paris Nord Villepinte.