De kracht van personeel

Mark Prenen, strategisch HR adviseur en verandermanager bij Mpulse Company Improvement, vertelt over de kracht van personeel en roept op tot het uitdagend maken van het bedrijf.

Zelfstandigen hebben nog altijd meer toegevoegde waarde hebben dan grootwinkelbedrijven, ketens of onliners. Om te bevestigen dat de passie en intrinsieke motivatie van de zelfstandige ondernemer het altijd moet kunnen winnen van de opportunistische aandeelhouders, de online graantje-meepikkers, de oppervlakkige reclames met BN’ers en wat al nog niet meer. Wat jullie onderscheidt van deze – toch nog steeds groeiende, prijsvechtende – gelukszoekers? Simpel: de loyaliteit, inzet en intrinsieke motivatie van jullie medewerkers die er bewust voor hebben gekozen om bij een zelfstandig bedrijf te werken.

Deze – lees jullie – medewerkers hechten meer en meer belang aan groei in kennis en aan het bijdragen aan een betere wereld. Ze willen uitgedaagd worden en een inspirerende werkgever en werkomgeving hebben. Binnen een uitdagend bedrijf draait het immers niet om ‘Return on Investment’ zoals bij de meeste ketens, maar om ‘Return on Inspiration’. Wat realiseer je daadwerkelijk van je dromen en idealen? Werk moet zinvol, relevant en nuttig zijn. Medewerkers moeten zien en begrijpen wat hun bijdrage is aan het succes van de organisatie. Persoonlijke doelen en denkbeelden moeten matchen met de bedrijfsdoelen en bedrijfsvisie. En er moet voldoende ruimte zijn voor persoonlijke en werkgerelateerde groei en ontwikkeling.

Doelen stellen is één, maar (samen) doelen bereiken is soms moeilijker gezegd dan gedaan. Deel daarom jouw visie en communiceer je strategie. Betrek je medewerkers bij je keuzes, zoals het beleid als het gaat om assortiment, prijsopbouw en positionering. Zet jouw mensen in hun kracht door als eigenaar jouw rol als ‘communicator en verbinder’ serieus te nemen en open te staan voor een dialoog. Communiceer. Geef en vraag feedback.

www.mpulse.nl

Tags: