Doorgeef column: “Personeelsmanagement is toch werkelijk een vak apart”

Heeft u deze prikkelende doorgeef column al gelezen? Han Schippers, mede-eigenaresse van Schippers Optiek te Beuningen, schrijft over personeelsmanagment. We zijn benieuwd wat u ervan vindt. Geef gerust uw mening!

Ik wens u veel personeel… Als ondernemer kent u deze uitdrukking vast en zeker. Je start, in onze situatie 22 jaar geleden, vol passie met je eigen optiekonderneming met al de ervaring die je denkt te hebben. Je ontwikkelt een visie, een missie. Je denkt na over klantbeleving en houdt de markt in de gaten met al haar veranderingen. En dan groeit je bedrijf en kom je niet meer onder personeel uit. Dat is wel even een andere tak van sport. Inmiddels hebben we negen medewerkers en een audicien in dienst. Van optometristen tot contactlens-specialisten en verkoopmedewerkers. Je probeert je medewerkers continu op jouw koers te houden, ze hun eigen verantwoordelijkheden te geven en zoals wij het altijd zeggen: het ‘Schippersgevoel’ uit te laten dragen. Hierdoor blijft het voor de klanten nog steeds de zaak zoals ze die kennen van het begin. Maar natuurlijk heb je ook verloop, er komen nieuwe medewerkers bij, er vallen er ook wat af, en zo blijf je steeds bezig met het leiden en sturen. Verkooptrainingen, evaluaties, het hoort er allemaal bij. Nu groei je daar zelf ook in, maar op een gegeven moment ben je alleen nog met randzaken bezig en heb je geen tijd meer voor datgene waarvoor je uiteindelijk bent opgeleid.

Personeelsmanagement is toch werkelijk een vak apart. Volgen je medewerkers jou nog? Zijn je ideeën nog steeds duidelijk voor hen? Hoe laat je medewerkers groeien en zorg je ervoor dat ze hun talenten laten zien? Zitten ze nog steeds op de goede plek of slijten er ook gewoontes in? Vorig jaar kwamen we op de Centrop Sales in contact met Mark Prenen van Mpulse Company Improvement. Met een online test brengt hij het kleurenprofiel van je medewerkers in kaart. Hierdoor leren ze zichzelf kennen en ontdekken ze hun verborgen drijfveren en ambities. Wat geeft energie, wat juist niet? Maar ook onszelf werd hier de spiegel voorgehouden. De reacties op het kleurenprofiel waren erg verrassend, iedereen herkende zich in het persoonlijke rapport. Tijdens gesprekken en een teambijeenkomst evalueerden we de uitkomsten. Hoe passen de medewerkers als groep bij elkaar? Hoe kunnen ze onderling beter communiceren? Weten ze van elkaar wel wat ieders exacte taken zijn?

Als eigenaar krijg je hiermee duidelijk inzicht in de samenstelling van je groep. Afgelopen jaar begeleidde Mark ons tijdens dit traject. Hij had een zeer positieve invloed op het gehele team. De medewerkers voelen zich verantwoordelijk, durven elkaar aan te spreken en zichzelf te verbeteren. Ze communiceren veel beter en zijn ook opener naar ons toe. Er zijn ook taakwisselingen geweest. Als een bepaalde taak beter bij een ander past, komt deze wisseling automatisch ten goede aan het hele team. Een voordeel hiervan is dat wij er minder bovenop zitten. Wij moesten leren loslaten en het team ons vertrouwen geven. Dat viel in het begin niet mee, maar Mark coachte ons hierin ook. Het kostte wel wat moeite, want het is niet gemakkelijk om je organisatie open te gooien. Na acht maanden plukken we hier nu echt de vruchten van. Er is meer rust op de werkvloer, en dus ook meer rust voor ons. De juiste mensen zitten nu op de goede plek. Het is wel belangrijk om het proces continu in de gaten te houden. Meer begeleiden, regelmatig overleg en bijsturen waar nodig. Een veranderproces zoals dit kun je niet vanaf de zijlijn bedenken en uitvoeren; dat doe je echt samen met je medewerkers. Dus voor 2018… Wij wensen u veel personeel!