Doorgeefcolumn: Ervaringen creëren door storytelling

Eyeline laat in ieder magazine iemand uit de optiekbranche aan het woord. Dit keer schreef Emmy van Thiel van The Visual Theatre over storytelling.

We leven in een visueel georiënteerde maatschappij. Een maatschappij waarin we dagelijks overspoeld worden met foto’s, nieuws, feiten en onderzoeksresultaten. We hebben geen tijd om alles tot in detail te lezen en dat willen we ook niet; niet alles heeft immers direct betrekking op ons zelf.

Scannen is de belangrijkste vorm van lezen geworden en lezen doen we niet alleen in tekst, maar steeds meer in beeld. Of tekst op een aantrekkelijke manier verpakt in beeld. Daar komt bij dat veel branches, zo ook de optiekwereld, te maken hebben met agressieve (en daarmee onvolledige!) communicatie, bijvoorbeeld door grootwinkelbedrijven. Flarden van kennis komen uiteindelijk terecht bij de klant. Zij maken dit eigen en verhalen krijgen een nieuwe wending. Hier ligt de uitdaging voor u als winkelier, leverancier of zorgspecialist: hoe maakt u de specifieke kennis, kunde en producten die u heeft toegankelijk en begrijpbaar voor uw klanten? En hoe zorgt u ervoor dat u uw verhaal duidelijk overbrengt naar uw klant? Kunt u er, in het mooiste geval, ook nog voor zorgen dat uw klant uw boodschap zelf gaat uitdragen waardoor uw klantenkring groter wordt?

Lees verder

Klik hier om de hele column te lezen