Vrijwel alle merken communiceren over duurzame initiatieven in hun productontwikkeling, materialen en productiemethoden. Dit geldt voor zowel monturen als contactlenzen. Maar: in hoeverre let de consument daar echt op? Vraagt de klant bij het kiezen van een bril naar de duurzaamheid ervan? Is het een argument om geen daglenzen te kiezen? Is de duurzaamheidsclaim van invloed op het koopgedrag? We legden deze vraag voor aan onze 6 trendpanelleden, met deze keer de kijk van Mariëlle Koolen.
“Ik heb deze vraag ook even voorgelegd aan Brigitte van der Heijden, onze contactlensspecialist: “Klanten zijn zich wel bewust van het plasticgebruik. De ene kiest om die reden maandlenzen of een nog langere draagmethode van lenzen. Soms zelfs om die reden vormstabiele lenzen. Maar het grootste deel van de klanten gaat echt voor eigen comfort en dan is duurzaamheid niet leidend”. Als ik dit zelf vanuit de optiek bekijk, is dat eigenlijk niet heel anders. Iedereen zegt bezig te zijn met duurzaamheid, maar laat dit toch varen als het gaat om het kiezen van de ‘leukste’ bril. Van de vele klanten die ik hier help, heb ik er één die echt alleen maar iets zal kopen wat gemaakt is van natuurlijke materialen, zoals het merk Rolf. Deze vrouw woont ook in een duurzaam gemaakt huis. Natuurlijk vinden de mensen het verhaal achter sommige merken die op deze manier werken heel tof om te horen, maar dit bepaalt toch meestal niet de keuze die gemaakt wordt”.
Een jaar lang in iedere editie van Eyeline Magazine komen zes opticiens en inkoopexperts aan het woord. Ondernemers met kleine winkels, grote winkels of meerdere winkels, afkomstig uit alle Nederlandse windstreken, van Groningen tot Limburg. In iedere editie van Eyeline Magazine lichten we één of meerdere brillentrends uit. Maar wat gebeurt er trendtechnisch gezien in de optiekwinkels? Volgen opticiens de trends of maken ze trends? Wat willen consumenten en waar worden zij door beïnvloed? Lees de mening van onze andere vijf trendpanelleden: Hans Korse, Madelon Grit, Eelke Veltman, Remco Bosman en Mariëlle Koolen in Eyeline Magazine 3-2024.
Tags: Eyeline Magazine, Trendpanel