“Hier gebeurt wat! “ Aldus Johan van de Steeg, eigenaar van Van Gestel Optiek in Hilversum. Lees hieronder het hele interview!
Eind vorig jaar gaf je aan plannen te hebben om de zonnebrilpresentatie aan te passen. Wat was je voornaamste reden om dit aan te pakken?
Het was een te massale presentatie, wat in die periode dat we het hebben laten maken gebruikelijk was en wat je nog weleens ziet. Ik heb dit altijd wel teveel gevonden, brillen komen niet tot hun recht en mensen die binnenkomen zien door de bomen het bos niet meer.
De andere kant van de winkel, correctie, is hetzelfde gebleven, past het nieuwe gedeelte goed in het plaatje?
Ja, uiteindelijk wel. Ik heb WSB de opdracht gegeven de zonnebrillen aan te passen met nog wel het behoud van de eigen identiteit van de winkel en dat is altijd even aftasten en zoeken. Het vorige interieur is door een ander gedaan en een complete verbouwing is altijd gemakkelijker voor een interieurbouwer of ontwerper. Uiteindelijk ben ik er met WSB goed uitgekomen en ben erg tevreden over het resultaat.
Je hebt gekozen voor een elektronisch beveiligde brilpresentatie, dat had je voorheen ook. Heb je de overweging wel gemaakt om nu open te presenteren?
Overdag staan de rekken allemaal open. Bij te grote drukte of te weinig overzicht gaan ze dicht.
Als ze open staan heb je meer verkoop en komen ze zelf met een bril nadat ze bijvoorbeeld lenzen of vloeistof hebben gehaald. Voor de groep die haast heeft en minder advies nodig heeft ideaal, de drempel is dan een stuk lager. De mogelijkheid om ze te kunnen afsluiten is echt nodig. Twee jaar geleden kwamen er bijvoorbeeld grote groepen binnen die erop uit waren ze te stelen en dan is de mogelijkheid ze snel te kunnen sluiten fijn.
Een paar brillen presenteer je los op planken, werkt dit prettig en krijgen deze brillen meer de aandacht dan de rest van de collectie?
Het is voor het eerst dat ik dit zo doe buiten de gewone collectie om. Ze komen beter tot hun recht, vooral brillen met meer details. Toch pakken ze deze brillen niet zozeer sneller om te passen dan de andere op de kolommen.
Hoe ben je tot deze samenstelling aan de wand gekomen en wat zijn de verbeterpunten ten opzichte van de oude presentatie?
Minder aantallen, meer overzicht, meer mogelijkheden om te kunnen communiceren via de wissellijsten op A3 zijn voor mij echt verbeterpunten. We kunnen nu zelf nog meer promotie beelden zelf samenstellen en makkelijk verwisselen.
Wat is de grootse verandering bij het indelen van de collectie?
Voor onze grote collectie aan sportbrillen heb ik een aparte plek aan de wand waar ik de sfeer makkelijk aan het seizoen aan kan passen en daarnaast en daarnaast presentatieboxen met verschillende uitvoeringen van de sportmodellen.Ik ga dan uitgebreid zitten met de klant om de juiste maat te vinden voor het type sport. Ze kunnen direct alles passen.
Je presenteert nu aanzienlijk minder zonnebrillen dan voorheen, heb je het gevoel dat je de collectie hierdoor beter kunt indelen?
Ja en nee, het is nog even wennen. Je kunt nu niet alles laten zien omdat we meer aantallen gewend waren te tonen. We moeten wennen eraan te denken dat meer in de lades ligt tijdens het verkoopgesprek. Klangen merken totaal niet dat je minder brillen hebt hangen.
Is de sfeer van de winkel anders met deze indeling en komen klanten anders binnenstappen?
De sfeer van de winkel vind ik zelf anders en door de frisse kleuren komen de brillen beter uit. Ik heb bewust gekozen om geen print te kiezen achter de brillen. De brillen komen nu echt heel goed naar voren. Door de ruimte ertussen is het mooi luchtig. Mensen kunnen zich gemakkelijker identificeren wat bij ze past. Daarnaast heb ik hogere passpiegels nu waardoor je niet alleen je gezicht maar jezelf geheel ziet met je outfit erbij.
Trekt deze manier van presenteren meer aandacht van de klanten, gaan ze er zelf actiever mee aan de gang?
Advies is nog wel belangrijk voor een groot gedeelte van de klanten. We zorgen er altijd wel dat er iemand de klant te woord staat.
De nieuwe presentatie is goed zichtbaar van buitenaf, zie je ook dat het voorbijgaand publiek de brillen nu beter opvalt? Blijven ze meer stilstaan?
Moeilijk om daar ja of nee op te zeggen, als het donker is valt het wel meer op door de gekleurde led verlichting. De etalage ga ik binnenkort nog wel aanpakken.
Ben je zelf en zijn je medewerkers tevreden over het resultaat?
De Alumina kolommen zijn mooi rank en door de led verlichting is de nieuwste wand nu in harmonie met dat wat om de zuilen zit aan de andere kant. Het resultaat van de zonnebrillenverkoop is erg goed. Het sportgedeelte gaan we nog veel meer onder de aandacht brengen. Het team is er erg enthousiast over en klanten vinden het passen fijn.
Voor meer informatie over Alumina muur presentaties:
www.topvisiongroup.com/nl/products-nl/alumina
Voor meer informatie over WSB:
www.wsbinterieurbouw.nl/optiek/