Sinds de oprichting in 1877 staat Rodenstock bekend als pionier in de optiekwereld. Met een rijke historie van vakmanschap en innovatie heeft het merk zich in de afgelopen (bijna) 150 jaar bewezen als toonaangevend producent van brillenglazen, monturen en zonnebrillen.
Twee jaar geleden koos het bedrijf voor een strategische koerswijziging. Het wilde zich volledig concentreren op haar kernexpertise: het ontwikkelen en produceren van hoogwaardige brillenglazen. Om die reden werd de eyewear-divisie overgedragen aan De Rigo Vision, een internationaal gerenommeerde Italiaanse monturenfabrikant. De Rigo Vision is met een indrukwekkend portfolio van 28 merken actief in meer dan 100 landen. We belden met Rick Hogendoorn, country manager Benelux.
“De overname was van grote waarde voor De Rigo Vision. Met een sterk aanbod van premium luxemerken zoals Chopard, Porsche Design en Philipp Plein, lifestylemerken zoals Police en licenties van prachtige modemerken zoals Roberto Cavalli, Zadig & Voltaire en Nina Ricci, ontbrak er nog één essentieel puzzelstuk: een écht technologisch hoogwaardig optiekmerk. Rodenstock Eyewear bood de Italiaanse brillenmakers een unieke kans om daar invulling aan te geven”, opent Rick.
De missie voor het designteam van De Rigo Vision was helder: breng Rodenstock Eyewear terug naar de kern van zijn identiteit. De oorsprong van het merk ligt immers in de combinatie van innovatie, lichtheid, technologie en minimalistisch design, uitgevoerd in hoogwaardige materialen zoals Japans titanium. Rick: “Met als leidraad de filosofie dat een goed ontwerp vraagt om pure eenvoud kunnen we nu, na twee jaar, zeggen dat de ontwerpers hun werk fantastisch gedaan hebben”.
De vernieuwde merkfilosofie kreeg vorm in vier nieuwe designconcepten met ieder hun specifieke eigenschappen: Loop, Infinitec, Limited en Orbit. Elk concept weerspiegelt een heldere visie en technische verfijning met een unieke benadering van vorm, materiaal en functie.
“Een sprekend voorbeeld is de Orbit-lijn”, vertelt Rick enthousiast. “Geïnspireerd door de cirkel – dat is toch wel de puurste van alle geometrische vormen – straalt Orbit een perfecte balans uit tussen vorm en functie. De innovatieve, schroefloze scharnierconstructie ziet er niet alleen prachtig uit, maar garandeert ook een ongeëvenaarde duurzaamheid en gebruikservaring”.
Niet voor niets heeft deze collectie nu al meerdere internationale designprijzen gewonnen. Dat deze nieuwe Rodenstock-collectie samen met de innovatieve Rodenstock-glazen een bijzondere combinatie vormt, spreekt bijna voor zich.
De innovatieve geest van oprichter Josef Rodenstock leeft vandaag de dag voort in de baanbrekende benadering van brillenglazen op basis van de B.I.G. Vision® for all-filosofie van Rodenstock. Waar Rodenstock Eyewear onder De Rigo Vision terugkeert naar zijn kern van technisch design en minimalisme, blijft Rodenstock als glasfabrikant zich richten op een andere essentie: het individu.
Met de laatste introductie van B.I.G. EXACT® Sensitive zet Rodenstock een nieuwe standaard in persoonlijke kijkoplossingen. Deze biometrische brillenglazen zijn de eerste ter wereld die niet alleen rekening houden met de biometrie van het oog, maar ook met de unieke, visuele gevoeligheid van de drager. Dankzij miljoenen oogmetingen met de DNEye® Scanner, geavanceerde AI-technologie en jarenlange wetenschappelijke studies, biedt Rodenstock glazen die zijn afgestemd op de fijnste nuances van het menselijk zicht.
Het resultaat? Brillenglazen die niet alleen scherp zicht bieden, maar ook het natuurlijke kijkgedrag ondersteunen.
Tags: De Rigo Vision, Rodenstock Eyewear