EssilorLuxottica en CooperCompanies hebben een overeenkomst gesloten voor de oprichting van een 50/50 joint venture voor de overname van SightGlass Vision. Dit in de VS gevestigde bedrijf richt zich op de ontwikkeling van innovatieve brillenglazen om de progressie van myopie bij kinderen te verminderen.
EssilorLuxottica en CooperCompanies willen de commercialisering van deze brillenglazen versnellen door de innovatiemogelijkheden en go-to-market-capaciteiten verder te versterken en daardoor de categorie voor myopiebeheersing te laten groeien. De technologie van SightGlass Vision zal een aanvulling vormen op de bestaande oplossingen van beide bedrijven, waaronder Essilor’s Stellest brillenglazen en CooperVision’s MiSight en Orthokeratology contactlenzen.
In de afgelopen decennia is de prevalentie van myopie over de hele wereld gestaag toegenomen, met name onder invloed van veranderingen in levensstijl. Vandaag de dag lijden 2,6 miljard mensen wereldwijd aan bijziendheid. Naar schatting zullen in 2050 bijna 5 miljard mensen, oftewel de helft van de wereldbevolking, bijziend zijn. Myopie is de belangrijkste oorzaak van slechtziendheid bij kinderen en kan na verloop van tijd bijdragen tot een verhoogd risico op het ontwikkelen van permanente gezichtsstoornissen, waaronder maculadegeneratie, netvliesloslating, cataract en glaucoom, en blindheid die gepaard gaat met hoge bijziendheid. Door hun wetenschappelijke expertise en productontwikkelingscapaciteiten te combineren, zijn EssilorLuxottica en CooperCompanies van plan het bewustzijn te vergroten en aanvullende oplossingen te bieden om dit wereldwijde ooggezondheidsprobleem te helpen aanpakken.