overview van hal tijdens ESSILORLUXOTTICA event

ESSILORLUXOTTICA EVENT SHAPING THE FUTURE TOGETHER

Een inspirerende avond vol innovatie

Op maandagavond 7 april verzamelden zo’n 400 opticiens en medewerkers zich in de Midden Nederland Hallen in Barneveld voor het EssilorLuxottica-event SHAPING THE FUTURE TOGETHER. Terwijl de gasten vanaf 18.00 uur binnenstroomden, was er volop gelegenheid om bij te praten met collega’s uit het vak, onder het genot van een walking dinner met een ‘voor elk wat wils’- aanbod van gerechten bij verschillende foodstands.

Rond 19.30 uur startte het plenaire programma met een introductie door dagvoorzitter Lisanne Buik, die later op de avond ook een keynote gaf over de toekomst van AI. Tijdens de plenaire sessie werd het publiek meegenomen in EssilorLuxoticca’s verhaal over strategie, productontwikkeling en technologische innovatie.


Visie en verantwoordelijkheid
Gijs Maat, Head of Wholesale Netherlands, trapte af met een presentatie over de maatschappelijke missie van EssilorLuxottica. Van CO₂-neutraliteit en circulaire productie tot inclusieve oogzorg voor iedereen, ongeacht achtergrond of locatie: “We willen de wereld helpen om meer te zien én meer te zijn”, vertelt Gijs. Hij schetste een toekomst waarin de optiekwereld sterk leunt op drie pijlers: iconische merken, smart eyewear en medtech. Die visie vertaalt zich onder andere in het Eyes on the Planet-programma, waarin duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid centraal staan.

Innovaties die het verschil maken
Edward Tjoeng, Education Manager Vision Care Benelux at Leonardo, presenteerde drie nieuwe brillenglasinnovaties: Nikon Z Suite, Transitions GEN S en Varilux Physio extensee. In zijn verhaal stond één thema centraal: scherpte en contrast. Hij legde uit hoe deze nieuwe glazen zich aanpassen aan veranderende lichtomstandigheden en digitaal schermgebruik, en hoe nieuwe AI-gedreven technologieën zorgen voor meer comfort in het dagelijks gebruik.

Met name de Varilux Physio extensee trok de aandacht. Dankzij Pupilizer™-technologie wordt de pupilreactie over de dag gesimuleerd en verwerkt in het glasontwerp. Edward: “Dat levert meetbaar meer scherpte en contrast op, juist in situaties waar de meeste multifocaaldragers uitdagingen ervaren”. De Dual Booster™-technologie, die zorgt voor betere leesbaarheid van kleine lettertjes bij weinig licht, maakt het glas extra interessant voor gebruikers met leesklachten in situaties met weinig licht.

De klantreis centraal
Robin Solleveld, sinds kort Commercieel Directeur Wholesale Netherlands, benadrukte het belang van ondersteuning op de winkelvloer. “Onze marketing sluit aan bij de klantreis: van oriëntatie tot loyaliteit”. De aanwezige opticiens kregen een inkijk in het marketingmateriaal dat vanaf 15 april beschikbaar is: van posters tot social media content en instore visuals. Ook introduceerde Robin nieuwe tools zoals de Transitions Color Match-app, waarmee klanten virtueel kleuren kunnen uitproberen.

Innovatieplein en silent disco
Na de plenaire sessie opende het innovatieplein. Bezoekers konden daar de nieuwste producten en technologieën zelf ervaren, waaronder de Ray-Ban Meta, waarmee smart eyewear nu echt voet aan de grond krijgt in Nederland. In silent disco-opstellingen gaf Edward verdiepende presentaties over brillenglasinnovaties, terwijl experts ook uitleg gaven over AI-gestuurde instrumenten en slimme hooroplossingen zoals Nuance Audio.

De avond eindigde rond 23.00 uur en bezoekers verlieten het event zichtbaar geïnspireerd en vol nieuwe inzichten. Gijs vat na afloop samen: “Vanavond was een fantastische avond, waarbij we de innovatiestrategie van EssilorLuxottica hebben kunnen uitleggen en waarbij onze innovatie, iconische merken, AI-wearables en netwerk samenkomen tot de ultieme transformatie van oogzorg. De traditionele optiek zoals we die kennen gaat veranderen naar meer gedreven vanuit technologie dan alleen vanuit de kennis. Dit is nog maar het begin!”