Gelezen in Eyeline Magazine: Jongeren zijn niet loyaal

In het nieuwe Eyeline Magazine was er opnieuw een ‘Vakgenoten in Gesprek’ te lezen, waarin vakgenoten uit de optiekbranche met elkaar praten over een actueel thema. In deze editie ging het over de doelgroep ‘Jongeren’. Willen we ze in de optiekzaak en zo ja, hoe?

Sandra Christiaansen: Uit de bevolkingsopbouw van Nederland blijkt dat de doelgroep jongeren (18-30 jarigen) langzaam slinkt. Van deze doelgroep is ongeveer 25 procent correctiebehoeftig, waarvan het merendeel unifocale dragers. Daarvan koopt circa 70 procent bij de bekende ketens. Dit betekent dat er zo’n 163 duizend jongeren zijn die verdeeld moeten worden over alle zelfstandige opticiens en online ketens als Ace & Tate en Charlie Temple. Van deze ketens zijn weinig tot geen cijfers bekend. Er blijft slechts een kleine groep over om je op te focussen.

Eyeline: En waar loopt die groep dan?

Jeroen van Esdonk: Dat is voor mij de eerste vraag. Als ik naar buiten kijk, dan zie ik weinig jongeren echt winkelen. Ze fietsen meestal doordeweeks voorbij op weg naar studie. Margo Kruytzer Sinds de verbouwing in september 2016 heeft onze winkel een boost gekregen. Als je binnenkomt, is er meteen aan de linkerkant een trendhoek. Daar duiken steeds meer jongeren in, dit heeft echt aantrekkingskracht. Ik zie het ook aan de cijfers in de Kerstvakantie bijvoorbeeld.

Diederik van der Heijden: Ja, dat herken ik ook. We hebben Optiek van Wely verbouwd in mei 2017. Door de winkel op een andere manier neer te zetten, ervaar ik hetzelfde. Daar komt bij dat we een mix hebben gecreëerd in leeftijd binnen het team, jong en oud. Dat hebben we ook doorgevoerd in de marketing: meer spreektaal, dan schrijftaal en we verpakken onze boodschap op een andere manier.

Brian Kragt: Vincent Optiek doet dat op een geweldige manier. Het laatste filmpje met die rap op Facebook was briljant. Hij bereikt daarmee heel duidelijk een bepaalde doelgroep. Die pakt hij vast en houdt hij vast.

Lees verder

Lees hier het hele ‘Vakgenoten in Gesprek’.