Google gaat nieuwe slimme brillen testen

Google gaat de komende tijd nieuwe brillen met augmented reality (AR) in het openbaar testen. Anders dan de mislukte Google Glass kunnen de brillen geen foto’s of filmpjes maken. Ze worden gebruikt voor onder meer navigatie en vertalingen.

Google laat de prototypes van de nieuwe AR-brillen vanaf augustus voor het eerst buiten zijn testlab gebruiken. De brillen hebben een display in het glas verwerkt, waarop informatie wordt getoond. Het gaat bijvoorbeeld om navigatie-instructies, waarbij de drager van de bril een pijl ziet in de richting waar hij naartoe moet. Ook kunnen de brillen gesproken woorden uitschrijven en vertalen.

De brillen bevatten ingebouwde camera’s en microfoons, maar die zijn bedoeld voor het verzamelen van informatie. De brillen kunnen geen foto’s of video’s opslaan. Zo’n opnamefunctie zat eerder wel in de Google Glass, waardoor die bril veel weerstand opriep en uiteindelijk een flop werd. Met de ingebouwde camera kan de bril bijvoorbeeld automatisch een menu in een restaurant vertalen, zegt Google.

‘Focus op privacy’
“We willen dit goed doen en daarom doen we het rustig aan, met een sterke focus op het waarborgen van de privacy van de testers en de mensen om hen heen”, zegt Google-manager Juston Payne. De brillen leggen soms wel beelden vast voor ‘analyse en het opsporen van fouten’. Als dat gebeurt, gaat er op de bril een led-lampje branden. Omstanders kunnen dan aan de tester vragen om die beelden te verwijderen.

Helpen in dagelijks leven
In mei liet Google al een voorproefje van een AR-bril van de nieuwe generatie zien. Met de nieuwe tests onderzoekt het bedrijf hoe zulke brillen mensen in het dagelijks leven kunnen bijstaan. Gebruik op straat is daarbij belangrijk, zegt Payne. “Het helpt ons om rekening te houden met factoren zoals het weer en drukke kruispunten”. Volgens Google mogen de testers de AR-brillen niet gebruiken in onder andere scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, gebedshuizen en speeltuinen. Ook mogen ze de prototypes niet op hebben tijdens het autorijden.

Meer slimme brillen
Meerdere grote techbedrijven willen brillen voor augmented reality op de markt gaan brengen. Zo ontwikkelt Facebook-moederbedrijf Meta zo’n AR-bril, net als Snapchat. Ook Apple werkt al jaren aan een slimme bril, maar het is nog niet bekend wanneer die op de markt komt.

Bron: rtlnieuws.nl

Tags: