Hans Anders en PTTRNS.ai introduceren online briladvies met AI

Hans Anders en PTTRNS.ai introduceren een nieuwe online toepassing in de optiekmarkt, waarbij een zelflerend algoritme wordt ingezet om persoonlijk online briladvies te geven op basis van een gezichtsanalyse. De geavanceerde AI aangedreven tool, STYLE PTTRNS, is ontwikkeld door de Eindhovense startup PTTRNS.ai en wordt donderdag 15 juli door Hans Anders op de Nederlandse markt gelanceerd.   

Hans Anders integreert de innovatieve toepassing als onderdeel van de totale klantervaring op de website, met als doel om de klant ook daar te helpen bij de uitdaging om de perfecte bril te selecteren. Bram Bruijns, Director Digital & Innovation bij Hans Anders, geeft aan dat dit voor Hans Anders een logische stap is in het verbeteren van de User Experience: “Als je in een brillenwinkel komt en er is niemand die je kan helpen, dan is de kans groot dat je vertrekt. Dit geldt ook voor een online bezoek. Het ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline) van onze website is sterk, maar we zien ook dat er mensen zijn die zich online oriënteren en daarna niet zichtbaar in actie komen. Om een optimale gebruikservaring te creëren, willen we onze klanten een deel van het advies dat ze in onze winkels krijgen. ook online bieden”. Volgens Bruijns is dit een onderdeel van de omnichannel-strategie van Hans Anders, die zich kenmerkt door het centraal stellen van de klantreis en klantwaarde te bieden op ieder moment dat de klant hulp en advies nodig heeft, zowel online als fysiek in de winkel.

Totaalervaring: van gezichtsanalyse tot advies in de winkel

Het online briladvies begint met een gezichtsanalyse: een scan van het gezicht via de camera van een smartphone of computer. Op dit punt worden 17 gelaatstrekken en 24 brilgegevenspunten verzameld, waaronder de kaaklijn, huidskleur en vorm van de wenkbrauwen. Op basis van de geëxtraheerde informatie en op de stijlanalyse van PTTRNS-systemen van meer dan 3.500 monturen, wordt een eerste selectie van de tien best matchende monturen voorgesteld die verkrijgbaar zijn bij Hans Anders. Bruijns: “Met onze virtuele try-on oplossing kan de klant vervolgens gemakkelijk zien en beoordelen hoe de bril staat, en zijn of haar favorieten selecteren. Deze monturen kunnen eenvoudig en snel naar een winkel in de buurt gestuurd worden. Daar kan de klant de monturen passen en tevens een uitgebreide oogmeting doen voor de juiste glazen. Het heeft dus ook voordelen voor onze collega’s in de winkels, want als er daar al een set aan voorkeursmonturen klaarligt leidt dat tot een eenvoudiger keuzeproces en snellere conversie.”

Conversiestijging, minder returns en toename klantloyaliteit

Jelle Stienstra, directeur digitale strategie van PTTRNS.ai is enthousiast over de samenwerking. Volgens hem gaat het toepassen van Hyper Personalisatie online marketing Hans Anders naar een volgend niveau brengen: “Het vereist namelijk dat een bedrijf en haar klanten leert kennen qua stijlprofiel en weet hoe deze klanten producten ervaart om een match te kunnen maken. Het gebruik van het PTTRNS personalisatie platform heeft zich reeds bewezen binnen bijvoorbeeld parfum retail. We mikken ook voor de eyewear industrie op een conversiestijging van 10%, minder returns en 20% toename in klantloyaliteit”. PTTRNS.ai zal de STYLE PTTRNS presenteren op de volgende Silmo-show in Parijs.

 

Tags: