Henno Cysouw Optiek sluit zich aan bij EyeCare Groep

Begin september sloot Henno Cysouw Optiek uit Terneuzen zich aan bij de gestaag groeiende EyeCare Groep. De grootste opticien van Zeeland, gestart in 1992 door Henno en zijn vrouw Jeanette, was vanaf het begin een succes. Opvallend detail: de focus van het familiebedrijf lag vooral op business to business. Henno: “We wilden vanaf dag één voorop lopen in de best mogelijke oogzorg. Dat verwachten we bij de EyeCare Groep voort te kunnen zetten en zelfs te verbeteren”.

Business to business

Toen Henno de optiekzaak in 1992 met zijn vrouw Jeanette startte, knipte de 1,5 jarige dochter Arianne het lintje door. Nu is Arianne, weliswaar nog steeds met Henno en het team, de drijvende kracht in de fraaie optiekwinkel in Zeeuws-Vlaanderen. Jeanette doet nog steeds de backoffice, maar voornamelijk vanuit huis. Totaal werkt het team met 12 medewerkers.

Henno: “We zijn geen alle daagse optiekzaak. Al vijfentwintig jaar geleden besloten we ons op de B-to-b markt te richten. We hebben hier in de regio natuurlijk veel industrie. Werkgevers werden destijds verplicht om hun medewerkers van veiligheidsbrillen en later ook van computerbrillen te voorzien. Hier zagen we kansen! Als iemand in de winkel kwam voor een veiligheids- en/of computerbril, en we leverden kwaliteit, kochten ze vaak ook een correctiebril en een zonnebril. Door een geoptimaliseerd werkproces, kunnen we met een relatief klein team grote aantallen draaien”. Arianne: “We doen vrijwel alles op afspraak. Zo kun je je gasten optimaal bedienen. We zien dit bedrijf niet als bril verkopend, maar als oogzorg verlenend bedrijf. Daar heb je een goed team voor nodig, maar je moet ook de tijd nemen voor je gasten”.

Krachtige partij met veel kennis

Jeanette: “Toen we voor het eerst benaderd werden door mensen van EyeCare, moesten we wel even nadenken. Als je praat over een overname, voelt het een beetje alsof je alles weg moet geven. Als je als echte ondernemers samen iets hebt opgebouwd, voelt dat toch een beetje als je kindje”. Arianne: “Ik zeg altijd: dit bedrijf is ook mijn zusje. Het is een deel van je leven. We hebben hier vanaf het begin een fantastisch team van medewerkers. Mijn vader zei altijd ‘je team is het hart van je bedrijf’. Henno: “Nadat we de verschillende opties hadden afgewogen, kwamen we tot de conclusie dat de EyeCare Groep de beste keuze was om ons bij aan te sluiten. Het is natuurlijk een grote krachtige partij met veel kennis. En wat we goed doen, kunnen we natuurlijk gewoon blijven doen. Eigenlijk moet je het zien als een bevestiging dat je het goed doet. Ze zijn tenslotte niet voor niets bij ons terechtgekomen.”

Kwetsbaar opstellen

Een zelfstandig ondernemer is vaak gewend om alles zelf te doen. Maar om te kunnen groeien, moet je je soms ook kwetsbaar op durven stellen. Wat doe je goed? Wat kan beter? Henno: “Dat soort vragen stellen we ons altijd al, maar het is prettig om dat nu met een grote groep gelijkgestemden te kunnen doen. Je zou kunnen zeggen dat je bij EyeCare ‘wel de lusten maar niet de lasten’ hebt. Je kunt een belangrijk deel van hoe je succesvol bent geworden gewoon blijven doen. Je behoudt een groot deel van je eigen identiteit, maar tegelijkertijd profiteer je wel van de kennis en know how van collega-ondernemers. Voor het team verandert er ook weinig. Zij hebben het prima opgepakt. Waarschijnlijk kunnen ze straks hun bijscholingen en opleidingen via de EyeCademy volgen. Verder wordt je een deel van de backoffice uit handen genomen. We hebben alle vertrouwen in de toekomst. Ook als wij straks een stapje terug doen en onze dochter Arianne het stokje volledig van ons overneemt”.