Hoe Max Mara ingetogen luxe vertaalt naar eyewear

Max Mara bestaat bijna 75 jaar. Toen de Italiaan Achille Maramotti in 1951 startte met het fashionlabel, had hij niet kunnen dromen dat het in de loop der jaren zou uitgroeien tot een wereldwijd icoon van sophisticated minimalisme, zowel in fashion als eyewear.

Max Mara ademt ingetogen luxe. De archetypische camel jas van Max Mara inspireert de designers nog steeds en dat is ook terug te zien in (de kleuren van) de eyewearcollectie. Heel opvallend dit seizoen is het gebruik van de Maxim, de Max Mara-signifier die duidelijk – en tegelijkertijd subtiel – aanwezig is op de neusbrug. De designs zijn zowel krachtig als verfijnd. Vormen variëren van oversized en vierkant tot cat-eye en rond. De correctiemonturen en zonnebrillen zijn gemaakt van hoogwaardig acetaat en lichtgewicht metalen, uitgevoerd in zwart, bruin, goud en beige.

Krachtige vrouwen

Het ontwerpteam van Max Mara Eyewear laat zich graag inspireren door krachtige vrouwen die in de loop van de geschiedenis hun sporen hebben nagelaten, onder wie Eileen Gray en Lee Miller. Eileen Gray werd als Ierse architect en ontwerper een begrip vanwege de lakafwerking op art-decomeubels en haar meubels met een stalen buisstructuur. De brillen die naar haar zijn vernoemd, hebben een sterke identiteit, vrouwelijke vormen en metalen details.

Lee Miller was een Amerikaans model, muze van Man Ray, daarna modefotograaf en later fotojournalist tijdens de Tweede Wereldoorlog. De brillen die op deze bijzondere vrouw zijn geïnspireerd, zijn herkenbaar aan het gouden Max Mara-logo op de veren en de karakteristieke vormen.

www.marcolin.com