De instroom van nieuwe mensen in de optiekbranche is al jaren een uitdaging. Toch is er hoop en vooral actie: Werkenindeoptiek.nl ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot een krachtig platform dat jongeren, zij-instromers en onderwijsprofessionals weet te bereiken.
Arie van Vliet, één van de drijvende krachten achter het initiatief, deelt de laatste ontwikkelingen.
“Vanaf het begin hebben we scherp gesteld wie we willen bereiken”, opent Arie. “Dat begint bij jongeren van vijftien, zestien jaar die nadenken over hun toekomst. Maar het gaat verder: hun ouders zijn belangrijk in het keuzeproces, net als decanen en loopbaanbegeleiders. Ook zij-instromers vormen een belangrijke doelgroep. Die kunnen in leeftijd variëren van 23 tot 55 jaar en blijken vaak verrassend waardevol voor de branche”.
Een belangrijke stap was de samenwerking met BIOND, de vereniging voor begeleiders in het onderwijs. “Zij organiseren beurzen, brengen nieuwsbrieven uit en publiceren een magazine. We zijn daar nu drie jaar zichtbaar. De eerste keren moesten we veel uitleggen, inmiddels krijgen we inhoudelijke vragen en merken we dat de optiek beter top-of-mind raakt”. De zichtbaarheid op scholen groeit gestaag. “Waar we eerst nergens aanwezig waren, doen nu meer dan honderd opleidingen actief mee. Ze vragen materiaal aan, nodigen ons uit voor gastcolleges en hangen posters op. Dat is een flinke stap vooruit, maar er is tegelijkertijd nog veel te winnen”.
Een cruciale rol hierin speelt de optiekambassadeur. Oogzorgprofessionals uit de praktijk, die zich vrijwillig inzetten om het vak te promoten. Denk bijvoorbeeld aan studiekeuzemarkten. Arie: “We hebben inmiddels meer dan honderd ambassadeurs, verspreid over het land en we zijn altijd op zoek naar meer ambassadeurs. Ze krijgen materialen mee en worden door ons ondersteund. Het mooie is: wie het één keer doet, wil het vaker. Dat enthousiasme is aanstekelijk”.
Ook de samenwerking met alle optiekopleidingen is essentieel. “Zij hebben hun eigen communicatiekanalen en uitdagingen. Maar uiteindelijk doen we dit allemaal met één doel: de optiekwinkels voorzien van goed opgeleide mensen”. Daarbij zet het platform breed in op communicatie via social media, nieuwsbrieven, campagnes rond open dagen en ambassadeursacties. Toch blijkt directe interactie vaak het meest effectief. “We merkten dat campagnes op TikTok en Snapchat grote aantallen bereikten – miljoenen zelfs – maar dat één-op-één gesprekken meer impact hebben. Daarom gaan we nu videodagen organiseren bij optiekzaken en opleidingen, met interviews en filmpjes die jongeren echt aanspreken. Jongeren laten zien wat optiek inhoudt, werkt veel beter dan alleen vertellen”.
Een belangrijke mijlpaal is de deelname aan de vier grote studiekeuzebeurzen in Nederland. “Tot nu toe stond optiek daar amper zichtbaar op de kaart. Nu gaan we als branche gezamenlijk op die beurzen staan onder de vlag van Werkenindeoptiek.nl. Dat is uniek: alle grootwinkelbedrijven werken hieraan mee. We gaan de strijd aan met andere branches, niet met elkaar. Op die manier kunnen we écht het verschil gaan maken”. Het branchebrede draagvlak is historisch, benadrukt Arie. “Dit is niet eerder gelukt. We hebben sinds 2022 echt de neuzen dezelfde kant op. Met gezamenlijke investeringen en een gedeeld doel kunnen we echt het verschil maken”.
Werkenindeoptiek.nl groeit, verbindt en innoveert. En belangrijker nog: het geeft de optiekbranche toekomst.