Dat we in onzekere tijden leven is ook Johnson & Johnson niet ontgaan. U loopt rond met veel vragen die onbeantwoord blijven, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Deze allemaal beantwoorden is een onhaalbare uitdaging, maar met het webinar van spreker Richard van Hooijdonk kwam J&J een heel eind. De topspreker, trendwatcher en futurist, nam ons mee op een reis naar de toekomst en deelde zijn visie op de uitdagingen en kansen voor u als ondernemer.
Om het toneel te schetsen waar u allen langzaam mee te maken zal krijgen, begon de presentatie met een uitgebreid scala aan voorbeelden van digitale ontwikkelingen. Zo heeft van Hooijdonk zelf een chip in zijn hand laten implanteren waarmee hij zijn voordeur kan openen en zijn auto kan starten, parkeert zijn auto zichzelf in en heeft Amazon in Amerika toestemming gekregen om pakketjes met drones te gaan bezorgen. Het lijkt allemaal extreem futuristisch maar het is een wereld die dichterbij is dan u denkt.
Snelle ontwikkelingen zullen binnen afzienbare tijd ook hun weg vinden naar de optiekbranche, aldus van Hooijdonk. Bedrijven als Amazon en Bol.com zijn momenteel aan het onderzoeken of zij ook brillen op maat kan gaan thuisbezorgen en de medische ontwikkelingen zijn dusdanig dat we in de toekomst wellicht geen brillen of lenzen meer nodig hebben als gevolg van genetische interventie. De tekenen zijn al om ons zichtbaar. Denk aan horloges die hartaanvallen kunnen voorspellen.
Het komt erop neer dat u binnen nu en twintig jaar een hele andere manier van bedrijfsvoering en concurrentie voor uw kiezen krijgt. Producten die nu alleen bij u en andere specialisten te koop zijn, zullen tegen die tijd waarschijnlijk makkelijk online gekocht worden bij partijen die het snel thuis komen afleveren. Dit is één van de grootste veranderingen die de optiekbranche te wachten staat.
Een andere grote verandering die van Hooijdonk voorspelt is het steeds groter wordende belang van 3D printers. Er zijn inmiddels al huizen en auto’s geprint, er wordt voedsel geprint en in de toekomst zullen ook brillen en lenzen geprint worden. Produceren wordt sneller en goedkoper en kan in sommige gevallen zelfs bij de mensen thuis als ze de printer en benodigde materialen hebben. Zo is een nieuw frame slechts enkele muisklikken van uw klant verwijderd en met gebruik van apps kunnen ze zelfs verschillende frames passen zonder hun bank te verlaten.
Digital first is dan ook het motto voor de komende decennia. Klanten wille neen digital experience en de kinderen van nu zullen in de toekomst niet meer naar de opticien van nu gaan. Dit zorgt voor een grote error in de optiekbranche en om dit te overleven is het van groot belang om uw bedrijfsstrategie bij tijds met de markt mee te veranderen, hoe moeilijk zo’n ommekeer ook kan zijn voor ons als gewoontedieren.
Dit zie je met name terug in het onderwijs. De wereld om ons heen is de afgelopen decennia immens veranderd maar het onderwijs is nog bijna hetzelfde als toen. Hierdoor zijn er te weinig experts op de gebieden waar we ze nodig hebben. In een succesvolle toekomst gaan we met startups, innovatieve bedrijven en universiteiten samenwerken om ervoor te zorgen dat u de moderne werkgever van morgen voor uw bedrijf kan gaan werven. We moeten een andere mindset adopteren. Een mindset van nieuwsgierigheid en positiviteit.
Veranderen wordt het nieuwe normaal en bedrijven moeten uit hun comfortzone. Niet voor niets zien we steeds meer reverse mentoring, waar een eigenaar een jonge werknemer van een jaar of vijfentwintig naast zich zet om samen het bedrijf te leiden. Sta open voor ontwikkelingen, sla de handen in elkaar en wandel samen sterk en vol optimisme de toekomst in. Dat is hoe uw bedrijf ook over twintig jaar nog bestaat.
Tags: Johnson & Johnson