Jessica Niesters-Jongen

Jongen Opticiens en Optometrie opent Droge Ogen Centrum Limburg

‘We hebben spannend nieuws: Jongen Opticiens en Optometrie start met een eigen droge ogen centrum’.

Zo begon het persbericht. Maar wat daarachter zit, is meer dan een uitbreiding van het bedrijf: “Het is een logisch gevolg van wat we dagelijks zagen, hoorden en voelden in onze praktijk. Want steeds vaker kwamen mensen binnen met branderige ogen, wazig zicht, of gewoon: ‘het voelt niet lekker’. En daar wilden we écht iets mee”.

Van praktijkervaring naar nieuw centrum

Jessica Niesters-Jongen, samen met haar man Dolf eigenaar van Jongen Opticiens en Optometrie in Heerlen, vertelt: “Bij oogmetingen, contactlenscontroles en optometrische onderzoeken zagen we het steeds terugkomen: droge, geïrriteerde cornea’s, tranende ogen en blepharitis. En dat had gevolgen. Klanten stopten met lenzen, klachten bleven terugkomen en de sterkte bepalen bij refracties werd soms een puzzel. We konden niet langer volstaan met alleen constateren. We wilden ook kunnen helpen. Die gedachte liet ons niet los. Ons team is opleidingen en trainingen gaan volgen, we spraken met leveranciers en namen onze protocollen kritisch onder de loep. Langzaam ontstond er iets nieuws. Iets wat groter voelde dan de ons bekende ‘gewone’ oogzorg. De behoefte groeide om het een eigen plek te geven binnen ons bedrijf. En zo ontstond het droge ogen centrum Limburg”.

Laagdrempelig en vertrouwd voor klanten

“We wilden één ding vooral niet: dat mensen het gevoel zouden krijgen in een ziekenhuis of kliniek terecht te komen. Dat past niet bij ons. Het moest onderdeel blijven van onze winkel”, zegt Jessica. “Zichtbaar, professioneel, maar vertrouwd. Klanten moeten zich welkom blijven voelen. Daarom zitten de onderzoeksruimtes gewoon waar je ze verwacht: aan de zijkant van de winkel. En boven, bereikbaar via een lift, bevindt zich de IPL-behandelruimte. De klant stapt gewoon binnen via dezelfde balie, maakt een afspraak en loopt door naar een bekende ruimte. Geen poespas. Wel duidelijkheid. Veel van wat we doen ontstaat eigenlijk heel natuurlijk. Soms begint het gewoon met een idee tijdens de lunch. Dan kijken we samen of het iets is waar we mee verder willen. Past het bij ons? En het moet ook kloppen voor het team”. Want het team is allesbepalend. “Onze opticiens en contactlensspecialisten zijn vakmensen. Ze zien de droge ogen vaak als eerste en zijn ook de eersten die er iets over zeggen tegen de klant. Dan is het logisch dat zij ook betrokken zijn bij het vooronderzoek. Voor behandelingen zoals IPL, BlephEx en meibomklier-expressie zijn uiteraard de optometristen aan zet. Maar juist die samenwerking, dat op elkaar ingespeeld zijn, maakt dat het werkt. Iedereen doet waar hij of zij goed in is, met passie en precisie”.

Marketing vanuit eigen kracht

Voordat Jessica in de optiek terechtkwam, volgde zij een opleiding PR en marketing. “Schrijfwerk zit in mijn hart. Dus toen we besloten dat het tijd was voor het droge ogen centrum, ben ik gewoon gaan typen. Onze naam moest blijven, maar dan met een duidelijke toevoeging. Zo werd het: droge ogen centrum Limburg by Jongen”. Een mail naar klanten, een artikel in een regionaal magazine en wat slimme communicatie op social media: dat was het begin. “We kregen ontzettend veel reacties. Mensen herkenden zich in het verhaal en vonden het fijn dat er eindelijk iemand écht naar hun klachten luisterde”. Tijdens het interview schuift Jessica’s vader even aan. Hij begon de winkel ooit zelf en komt nog vaak langs. “Beetje opruimen, glasboeken uitleggen aan nieuwe collega’s”, glimlacht Jessica. “Hij is trots. En dat is hij ook op Dolf en mij”. Opmerkelijk genoeg was het nooit het plan dat Jessica in de zaak zou werken. “Ik wilde de reclamewereld in. Maar toen er twee collega’s tegelijk met zwangerschapsverlof gingen, hielp ik tijdelijk mee. Het was zo leuk dat ik bleef”. Dolf, die toen nog in de mode werkte, besloot samen met Jessica de optiekopleiding te doen. “Toen ik zei dat ik wilde blijven, was mijn vader duidelijk: je haalt eerst je diploma. Iedereen hier heeft een diploma, ook mijn dochter. En zo begon het allemaal”.

Wat we doen bij het droge ogen centrum is geen ‘rocket science’. Maar het is wel precies wat nodig is. Klachten serieus nemen. Goed luisteren. Onderzoeken. En dan een gerichte behandeling inzetten. “Soms zit de oplossing in een simpele aanpassing. Soms is er echt een traject nodig. Maar we hebben nu alles in huis om dat aan te pakken”. De vraag blijkt groot. “We hadden nooit verwacht dat het zo hard zou gaan. Maar blijkbaar is de behoefte aan aandacht en deskundige zorg rondom droge ogen enorm. We zien het als een uitbreiding van wat we altijd al deden. Oogzorg is meer dan scherp zien. Het gaat om comfort, welzijn en kwaliteit van leven. Of het nu gaat om een krant lezen zonder tranende ogen of autorijden zonder ogen die prikken: dát verschil willen we maken”.