Landelijke voorlichtingscampagne bijziendheid

Uit het onderzoek ‘Empowering Patients with High Myopia: The Significance of Education’ (2023) van dr. Monica Ravenstijn aan de VU Amsterdam blijkt dat veel mensen met hoge bijziendheid onvoldoende voorlichting hebben gekregen over hun verhoogde risico op acute klachten. Omdat zij niet weten dat deze acute klachten grote gevolgen kunnen hebben voor hun visuele prognose, trekken zij te laat aan de bel. De Oogvereniging en het Oogfonds zijn een landelijke campagne gestart om de voorlichting vanuit de optiek aan mensen met bijziendheid over acute klachten te bevorderen.

 

Bijziendheid is een groeiend probleem. Men verwacht dat in 2050 de helft van de bevolking bijziend zal zijn, en de gemiddelde minsterkte stijgt. Het is belangrijk dat we deze trend serieus nemen. Onderzoek toont aan dat één op de drie mensen met hoge bijziendheid (-6.00 Dpt of sterker) later zelfs blind of slechtziend wordt. Gezien bijziendheid steeds vaker voorkomt, zal ook het aantal mensen met een oogaandoening en visuele beperking toenemen. 44% van de mensen was niet op de hoogte van acute klachten voordat de eerste complicatie ontstond. Bij degenen die wel voorlichting hadden gekregen, verschilde het enorm in welke mate dit gebeurde en welke instructies zij kregen over hoe te handelen. 74% van de mensen die nog niet onder controle van een oogarts staan, zijn niet voorgelicht over de risico’s. Van de mensen die later dan gewenst een oogarts bezochten, bleek 92% niet te zijn voorgelicht. Onderzoek toont aan dat één op de drie mensen met hoge bijziendheid later blind of slechtziend wordt. De meest voorkomende oorzaken van slechtziendheid door bijziendheid zijn glaucoom, netvliesloslating en afwijkingen van de macula, met myope maculadegeneratie als belangrijkste. Ook staar komt vaker voor bij mensen met bijziendheid, vaak al op jongere leeftijd. Als optiekmedewerker kunt u klanten informeren door actief klachten zoals het plotseling zien van veel vlekken, lichtflitsen, vervormingen en verminderd zicht dat aanhoudt te bespreken. Verhoog het risicobewustzijn en informeer klanten dat zij meer risico lopen. Hoe hoger de dioptrieën, hoe hoger het risico op oogaandoeningen. Gebruik de beschikbare checklist en overhandig de flyer over bijziendheid aan klanten met een sferisch equivalent van -3.00 Dpt of sterker.

 

VOOR MEER INFO (en meer lezen over de landelijke campagne): www.ikbenbijziend.nl

 

FOTO CREDITS: Pexels, foto door Alex Green.