De afgelopen 20 jaar heeft Etnia Barcelona een opmerkelijke groei doorgemaakt en zich ontwikkeld tot een merk met een sterke wereldwijde aanwezigheid. Wij spraken met internationaal directeur Marc Juncosa over Etnia Barcelona en de plannen voor de toekomst. “Met onze kernwaarden kleur, kwaliteit en cultuur willen we het meest toonaangevende merk van de wereld worden”.
Marc Juncosa: “Vanaf de oprichting, meer dan 20 jaar geleden, is Etnia Barcelona opgebouwd op een aantal kernwaarden die wij altijd trouw blijven. De belangrijkste reden voor ons succes is onze benadering van klanten. We bouwen aan relaties die een echt partnerschap zijn. Bij elke beslissing die we nemen, zetten we onze opticiens in het middelpunt, want zij zijn per slot van rekening onze bestaansreden. We ontwerpen en produceren brillen met aandacht voor de behoeften in de markt door goed te luisteren naar opticiens. Daarnaast zijn onze producten consistent van de hoogste kwaliteit. Hierdoor maximaliseren we de levensduur van het product en beperken we tegelijkertijd problemen voor optiekzaken tot een minimum. Dit kunnen we bereiken door samen te werken met de beste leveranciers van de wereld. Ook heel belangrijk zijn onze voortdurende inspanningen op het gebied van R&D, waardoor we onze producten altijd verder kunnen verbeteren en collecties kunnen lanceren, zoals onze nieuwe premium collecties Chroma en Pellicer. Een andere belangrijke pijler onder Etnia Barcelona is het beheersen van kleur zoals geen enkel ander merk dat doet. Vanuit het niets kunnen wij exclusieve en onderscheidende combinaties creëren. Onze merkidentiteit is nauw verbonden met kunst en cultuur en dit is altijd al een onderscheidende en aantrekkelijke factor geweest voor zowel onze opticiens als eindgebruikers”.
We zijn nauw verbonden met kunst en cultuur
Marc: “Onze missie is om door te gaan op de ingeslagen weg en van Etnia Barcelona het meest toonaangevende brillenmerk ter wereld te maken. Dit vertaalt zich niet in een positie op de ranglijst, maar in het zijn van de beste partner voor de opticien. Dat is wat ons echt bezighoudt en wat voor ons het belangrijkste is. We streven ernaar om onze service voortdurend en obsessief te verbeteren. Als merk zijn we ook trots op onze kernpijlers, die ons definiëren en ons hier hebben gebracht en nog steeds dienen als een baken dat ons elke dag leidt naar verbetering. Dit zijn kleur, kwaliteit en cultuur. Kleur is onze kijk op de wereld, een levenshouding. Het is licht, optimisme, persoonlijkheid, creativiteit, onderscheid. Etnia Barcelona brengt kleur in de donkere, grijze modewereld en daagt de gevestigde orde, het conservatisme en het onbeweeglijke uit. Wij onderscheiden ons door de expressie van kleur via kunst en kunstenaars, en door het gebruik van kleur in elk ontwerp. Wij zijn het bedrijf met de meeste kleurreferenties in de totale brillenbranche. Al drie generaties lang is en blijft kwaliteit van fundamenteel belang. We zijn er trots op dat we superieure kwaliteit bieden in een brede collectie. We controleren het hele proces van begin tot eind en houden elk detail nauwlettend in de gaten. Al onze brillen worden gemaakt van natuurlijke materialen van de hoogste kwaliteit, zoals Mazzucchelli natuurlijke acetaten en HD minerale lenzen.
Cultuur, kunst inspireert de manier waarop wij de wereld zien. Wij geloven dat kunst de hoogste, puurste, meest persoonlijke en diepste vorm van expressie is. We werken daarom samen met legendes uit de kunstwereld, zoals Nobuyoshi Araki, David Bowie, Yves Klein, Jean-Michel Basquiat of Ignasi Monreal. Nu zijn we een stap verder gegaan met de presentatie van het project Moi Aussi, een fusie van kunst en optiek. Moi Aussi staat voor de transformatie van maximale artistieke expressie, met een bril als canvas. Het is een creatief project met als doel een wereldwijd platform te worden waar kunstenaars hun artistieke ambities kunnen uiten. Etnia Barcelona ís Barcelona, en niet alleen úít Barcelona. Barcelona speelt een belangrijke rol in onze geschiedenis omdat het getuige is van de geboorte en groei van ons bedrijf. Het is een stad die openstaat voor de wereld en innovatief, rebels en visionair is. Een dynamische stad die zich ontwikkelt met de snelheid van het licht, maar nooit vergeet waar ze vandaan komt. Barcelona heeft ons karakter gevormd. Een merk dat altijd vooruitkijkt zonder zijn wortels uit het oog te verliezen”.
Wij zijn het merk met de meeste kleurreferenties in de totale brillenbranche
Marc: “Afgelopen zomer hebben we twee premium collecties gelanceerd. De eerste was Chroma, een collectie die de grenzen van kleur en volume herdefinieert en mensen uitnodigt om kleur op een geheel nieuwe manier te verkennen. Daarna introduceerden we Pellicer by Etnia Barcelona, een collectie die je meeneemt in het erfgoed en de innovaties van de Pellicer-familie door de jaren heen. Deze collectie wordt gekenmerkt door vakmanschap en innovatie, gekoppeld aan het culturele en technische erfgoed van Barcelona – een voorbeeld van hoe innovatie en erfgoed naast elkaar kunnen bestaan. Met deze premium collecties, waarvan de nieuwe releases in maart 2025 zullen verschijnen, kunnen we meer chique winkels en winkels met een sterk onafhankelijk merkkarakter benaderen, terwijl onze Originals en Vintage collecties ons een aanzienlijke penetratie geven in de markten waar we reeds actief zijn. Daarnaast lanceren we elk jaar minimaal twee limited edition collecties. Eén daarvan wordt ontworpen in samenwerking met een gerenommeerde kunstenaar of artistieke entiteit, terwijl de andere volledig intern wordt ontworpen en geïnspireerd is op een artistieke of culturele stroming of icoon. Dit versterkt de betrokkenheid van het merk bij de wereld van kunst en cultuur, iets waar we altijd trouw aan zullen blijven”.
Voor meer info: www.etniabarcelona.com
Hans Blommestijn, +31 (0)6 81490276
Tags: Etnia Barcelona