Marcolin boekt groei in omzet en winst in eerste kwartaal 2025

Marcolin is het jaar 2025 goed begonnen. In de eerste drie maanden noteerde de groep opnieuw een stijging in zowel de winstgevendheid als de omzet. De aangepaste EBITDA kwam uit op €26,3 miljoen, een stijging van 2,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Die groei had ook een positief effect op de winstgevendheid, met een EBITDA-marge van 17,8%, tegenover 17,6% in het eerste kwartaal van vorig jaar.

De netto-omzet bedroeg in het eerste kwartaal €147,3 miljoen, een toename van 1,2% bij actuele wisselkoersen en 2,0% op vergelijkbare basis.

Strategisch licentiebeleid werpt vruchten af

De positieve margeontwikkeling benadrukt het succes van Marcolins strategische keuzes en het zorgvuldig beheer van de licentieportefeuille. In lijn met deze strategie kondigde Marcolin in dit kwartaal ook de vervroegde verlenging aan van de licentieovereenkomst met Max Mara tot 2032. Het gaat hierbij om het ontwerp, de productie en wereldwijde distributie van zonnebrillen en optische monturen. De samenwerking met Max Mara begon in 2020 en wordt met deze verlenging verder verstevigd.

Regio’s: sterke groei in EMEA, lichte daling in Amerika

De regio’s EMEA en Amerika bleven de belangrijkste markten voor Marcolin. In EMEA werd een omzet geboekt van €79,2 miljoen, een stijging van 8,3% bij actuele wisselkoersen. In Amerika daalde de omzet licht naar €50,1 miljoen (–3,7%). De Aziatische markt blijft veelbelovend, al werd de groei daar tijdelijk afgeremd door verschuivingen in de inkoopmomenten van grote distributeurs in de APAC-regio.

Financiële positie en vooruitzichten

De aangepaste netto financiële positie bedroeg per 31 maart 2025 €336,5 miljoen, een stijging van €15,2 miljoen ten opzichte van eind 2024. Die stijging is te verklaren door seizoensinvloeden die typisch zijn voor het eerste kwartaal.

Marcolin zet daarmee zijn positieve koers voort, in lijn met de goede resultaten van 2024, en verstevigt zijn positie als toonaangevende speler in de internationale eyewearmarkt.

Tags: