Ontwerper Marcolin schetst montuur op tablet

Marcolin ziet marges stijgen in 2024, omzet blijft stabiel

Marcolin presenteerde op 26 maart 2025 de voorlopige jaarcijfers voor 2024. De definitieve goedkeuring door de aandeelhouders volgt op 7 april 2025.

Ondanks geopolitieke onzekerheden bleef Marcolin in 2024 zijn prestaties versterken, met name op het gebied van winstgevendheid. De aangepaste EBITDA steeg met 10,2% ten opzichte van 2023 en kwam uit op €85 miljoen. Daarmee steeg ook de EBITDA-marge op de netto-omzet van 13,8% naar 15,6%.

De netto-omzet bedroeg €545,8 miljoen, wat neerkomt op een daling van 2,2% ten opzichte van het jaar ervoor. Wanneer gecorrigeerd wordt voor wisselkoerseffecten, nieuw toegevoegde merken en beëindigde licenties, liet de omzet een stijging van 1,7% zien.

De belangrijkste markten voor Marcolin waren in 2024 EMEA (€269,1 miljoen, +6,2% like-for-like) en de Amerika’s (€198,6 miljoen, -7,1% like-for-like). De Aziatische markt groeide met 9,6% en blijft een veelbelovend gebied voor de groep.

Een ander positief punt is de aangepaste netto financiële positie van €321,3 miljoen, een verbetering van €23 miljoen ten opzichte van eind 2023, vooral dankzij positieve kasstromen uit operationele activiteiten.

Marcolin vernieuwde in 2024 zijn licenties met ZEGNA, GCDS, MAX&Co. en Skechers. Daarnaast werden exclusieve samenwerkingen gesloten met onder meer Christian Louboutin – dat zijn brillendebuut maakt tijdens MIDO 2025 – en het Franse merk K-Way®, waarvoor Marcolin het ontwerp, de productie en wereldwijde distributie van zonnebrillen, optische monturen, skibrillen en kinderbrillen verzorgt. Ook werd een exclusieve overeenkomst getekend met Abercrombie & Fitch Co. voor de merken Abercrombie, Abercrombie Kids en Hollister. Tegelijkertijd werkte Marcolin verder aan de integratie van het eigen merk ic! berlin en opende het twee nieuwe showrooms in New York en Londen.

www.marcolin.com

Tags: