Meer dan 200 wereldwijde bedrijven komen samen om te voorkomen dat 2 miljard plastic flessen de oceanen binnendringen

Meer dan 200 wereldwijde bedrijven hebben ervoor gezorgd dat nog eens een miljard plastic flessen niet in de oceanen terecht zijn gekomen. Dit werd bereikt door de recycling-ecosystemen van Plastic Bank in slechts 8 maanden, en is 12 keer sneller dan de eerste miljard flessen die werden gestopt. Deze mijlpaal van 2 miljard is het bewijs van de inzet van de Plastic Bank om plastic uit de oceanen te halen en een einde te maken aan de armoede in ’s werelds meest kwetsbare kustgemeenschappen, en tegelijkertijd wordt er een revolutie teweeg te gebracht in de wereldwijde circulaire economie voor gerecycled plastic.

Twee miljard plastic flessen staat gelijk aan meer dan 40 miljoen kilo plastic dat anders in onze oceanen terecht zou zijn gekomen. Bij het bereiken van deze mijlpaal werkte de sociale onderneming samen met meer dan 30.000 verzamelaars in de Filippijnen, Indonesië, Brazilië en Egypte. Inzamelaars in de ecosystemen van Plastic Bank wisselen plastic afval in voor bonussen die het gezinsinkomen helpen verbeteren en de toegang tot basisbehoeften van het gezin, zoals boodschappen, kookbrandstof, schoolgeld, ziektekostenverzekering en digitale connectiviteit, verbeteren.

“Plastic vervuiling en de impact ervan op onze oceanen is een van ’s werelds grootste uitdagingen. De inzameling van twee miljard plastic flessen in de oceaan is een bewijs van het feit dat ieder van ons een held kan zijn in het verminderen van plastic afval en tegelijkertijd het leven verbeteren van mensen die het verzamelen”, zegt David Katz, oprichter en CEO van Plastic Bank. “Onze helden – de verzamelaars, filiaaleigenaren, partners, bijdragers en werknemers – beheren zaken, consumptie, levens en de planeet naar regeneratie.”

Oprichtende partners SC Johnson en Henkel ondersteunden de inzamelaars door bij te dragen aan meer dan de helft van de mijlpaal van twee miljard. Meer dan 200 wereldwijde helden, waaronder CooperVision, METRO AG, ScanCom, HelloFresh, Carton Pack, Lombard Odier, Lillydoo, Advansa, Natreve, DM, Wella, P&G, Coca-Cola, Unwrapped Life, L’Oreal, Better Packaging, Alcon en Pernod Ricard hielpen met het mogelijk maken om deze mijlpaal te bereiken. Door Social Plastic™ weer in hun productieketen te integreren, ondersteunen de partners van Plastic Bank een regeneratieve circulaire economie.