NIEUW! De opticien aan het woord. Dit keer: Schmidt Optiek uit Amsterdam

Nieuw op de website van Eyeline: ‘De opticien aan het woord’. Een interviewreeks, waarin een opticien zijn of haar verhaal mag doen over het prachtige vak van de opticien.

Voor deze eerste editie liet Eyeline Johan de Waal, opticien bij Schmidt Optiek aan het woord.

De zaak van Schmidt Optiek ziet er prachtig en karakteristiek uit. Hoe lang bestaat de zaak al?

Schmidt Optiek kent een hele lange geschiedenis. 151 Jaar geleden is de zaak opgericht door meneer Schmidt. Het prachtige monumentale pand waar we nu in zitten, op het Rokin, is nu precies honderd jaar oud.

Wat zijn de verschillen met de optiekzaak van toen en die van nu?

Zo’n 150 jaar geleden kwam je als klant een optiekwinkel binnen, ging je op een stoel zitten en de opticien pakte een paar brillen waar glazen op sterkte inzaten. Dan werd gekeken met welke bril de klant het beste keek. De monturen en glazen werden niet apart verkocht, maar als één geheel. Klanten kochten ook geen montuur omdat die mooi was, of in de mode was. Nee, men kocht een montuur met in het achterhoofd: ‘kan ik dit ook nog aan mijn kinderen geven als ik er straks niet meer ben?’. Tegenwoordig is dat natuurlijk volkomen anders. Nu komen mensen eens in de paar jaar voor een nieuw montuur, om weer in de mode te blijven.

Ik zie veel bijzondere merken in deze zaak. Wat is het bestverkochte merk bij Schmidt Optiek?

Op dit moment is Dita een ontzettend hot merk. Als opticien staan wij daar ook volledig achter en dat is natuurlijk ook heel belangrijk. Het vakmanschap straalt van brillen af.

Wat is uw persoonlijke favoriete merk?

Niet zo verassend, dat is natuurlijk Dita. Maar ook Rolf met zijn houten brillen. Die zijn echt prachtig gemaakt. Naast Dita en Rolf is ook Tom Davies een echte favoriet van mij. Custom made, iets wat je bij vrijwel geen enkele opticien kunt vinden. Wij maken het hier tot op de millimeter nauwkeurig. Dan krijg je een bril die echt overal aansluit en past.

Hoe zit het met de contactlenzen bij Optiek Schmidt?

We hebben het nadeel dat boven onze winkel een contactlenzenfirma zit. Desondanks doen wij nog steeds aan contactlenzen. We verkopen heel veel daglenzen. Bij toeristen is daar veel vraag naar, bijvoorbeeld als ze een lens kwijt zijn. Op dit toerisme spelen wij natuurlijk in.

Zijn er ook beurzen die u graag bezoekt?

Af en toe bezoeken we wel eens een beurs. Vorig jaar waren we in Frankrijk op de Silmo. Hier gaan we dan vooral naartoe om te kijken wat de trends zijn. Wij gaan niet naar beurzen om in te kopen, daarvoor nodigen we liever vertegenwoordigers uit in de zaak.

Als u een glazen bol zou hebben, hoe ziet u de toekomst van de optiekbranche voor zich?

We dachten even dat het laseren de optiekbranche iets zou gaan kosten, maar dat blijkt nu reuze mee te vallen. Ik denk dat brillen toch blijven. Vooral nu het een modeartikel is geworden.

En de toekomst van Optiek Schmidt, worden er nogmaals 151 jaar achteraan geplakt?

Het gaat erg goed met deze zaak, dus ik zie de toekomst zeker rooskleurig in. We stijgen alleen maar in het aantal klanten. De mensen weten onze zaak steeds beter te vinden.