Quinte Rodermond en Pim Engelen zitten gezellig op een zonnig terras. Zij dragen zonnebrillen.

Nieuwe generatie optiekondernemers: ondernemen zit in ons DNA

Twee jonge vakgenoten, Quinte Rodermond (26) van Rodermond Optiek in Zeist en Pim Engelen (42) van Brillencentrale in Deventer, praten openhartig over hun keuze voor het vak, het ondernemerschap, personeel en de toekomst van de optiekbranche. Beiden voelen een oprechte betrokkenheid bij hun klanten, liefde voor het vak én de wens om te blijven vernieuwen.

Quinte koos aanvankelijk voor een toekomst in de horeca en volgde een opleiding aan de hotelschool: “Na die opleiding ging ik, als bijbaantje, bij mijn ouders in de optiekwinkel werken. Maar ik vond het zo leuk dat ik uiteindelijk de optiekopleiding ben gaan doen aan het Deltion. Ik bleef het leuk vinden en sinds mijn 21e weet ik zeker dat dit is wat ik wil”.

Ook Pim wist al jong dat hij iets met retail wilde doen. “Mijn ouders hadden ook een optiekzaak. Ze zeiden altijd: ‘Ga alleen de optiek in als je dat zelf graag wilt; doe het niet voor ons’, maar al op de middelbare school voelde ik dat dit bij mij paste. En het voordeel was dat ik kon instappen in een bestaand bedrijf”.

Alle kanten op

Beiden zijn enthousiast over de veelzijdigheid van hun werk. “Het is zó divers”, zegt Quinte. “Je bent iedere dag met zoveel verschillende dingen bezig: van inkoop tot verkoop, van klantadvies tot styling”. Ook voor Pim is dit het aantrekkelijke van het optiekvak: “Je hebt het zorgaspect, de techniek, het ondernemerschap en de mode. Je kunt alle kanten op. En je kunt kiezen: wil je meer zorg? Liever commerciëler? Het kan allemaal”.

Pim runt inmiddels zelfstandig de Brillencentrale, met een team van zes medewerkers. Zijn ouders werken er niet meer. “Ik heb veel van hen geleerd, maar sta nu op eigen benen. Zeker na het overlijden van mijn vader, die mijn grootste sparringpartner was, ben ik bewust mijn netwerk gaan uitbreiden. Via het bestuur van Centrop en groepen als de HOYA Excelgroep, leer ik enorm veel van collega’s. Dat is heel fijn en gun ik iedereen”.

Rodermond Optiek is nog van haar ouders, maar Quinte bereidt zich intussen voor op de overname. “Ik ben hier letterlijk opgegroeid. De klanten kennen mij al sinds ik klein ben. Het voelt serieus als een bedrijf, maar tegelijkertijd ook als een soort tweede huis”. De winkel is vier dagen per week open. “Dat werkt fantastisch en het team, dat bestaat uit mijn ouders, een vaste optometrist en ik, draait heel soepel.”

Het vinden van goed personeel blijft een uitdaging

Het vinden van personeel blijkt een uitdaging. Pim: “Goede mensen vinden die echt in het team passen, is moeilijk. En in een team van zes merk je het meteen als het niet klikt. Ik probeer veel aandacht te besteden aan de sfeer, onder andere door goed te luisteren en samen leuke dingen te doen. Dat helpt”.

Waar het gaat over het imago van de optiekbranche, is er volgens beide opticiens nog wel werk aan de winkel. “Veel mensen hebben geen idee wat het vak inhoudt”, vindt Quinte. “Ze denken aan ‘brillen verkopen’ en that’s it. Terwijl het juist zó veel meer facetten heeft”.

Pim vult aan: “Als je jongeren laat zien hoe dynamisch het vak is, met mode, techniek, zorg en ondernemerschap, trek je veel meer mensen aan en kunnen we misschien een einde maken aan het personeelstekort. Zeker als je erbij vertelt dat je zelf kunt kiezen welke kant je op wilt”.

Opleidingen en blijven leren

Beide ondernemers volgden de optiekopleiding aan het Deltion College. Quinte combineerde dit met de hotelschool, wat haar een sterke klantgerichte basis gaf. Pim deed na het Deltion ook nog de opleiding Optometrie in Utrecht. “Toen wist ik nog niet wat ik ermee wilde, maar inmiddels is het zorgaspect een steeds belangrijker deel van mijn werk geworden”.

Bijscholing gebeurt veelal via de leveranciers. “Ik pak eruit wat voor mijn winkel en klanten relevant is”, zegt Pim. “Bijvoorbeeld innovaties in myopiebeheer of veranderingen in contactlenzen”.

Quinte: “Onze optometrist regelt zelf zijn bijscholing via de OVN. En soms doen we samen trainingen, bijvoorbeeld van Lindberg of HOYA”.

Ondernemen in de optiek vraagt om flexibiliteit, visie én samenwerking, vinden ze. “Mijn generatie zoekt veel meer verbinding dan de vorige generatie”, zegt Pim. “Onze ouders deden het vaak alleen. Wij leren van elkaar, delen kennis. En dat maakt ons allemaal sterker”.

En voor wie nog twijfelt? “Als je niet weet wat je wilt, dan is de optiek echt een vak dat zóveel biedt”, besluit Quinte. “Je kunt er creativiteit, mensenkennis en je interesse voor gezondheid in kwijt. En je maakt echt het verschil voor mensen. Wat wil je nog meer?”