Omzet Essilor International groeit 23,6% in eerste kwartaal 2012

Essilor heeft een sterke groei gerealiseerd in het eerste kwartaal van 2012. De omzet in het eerste kwartaal, dat eindigde op 31 maart, steeg met 23,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en kwam daardoor uit op 1.269,9 miljoen euro.

De omzetgroei op basis van like-for-like was 8,5%. Een deel van de omzetgroei was te danken aan een aantal overnames in het eerste kwartaal. Ook de introductie van innovaties als Optifog en Crizal Forte UV droegen bij aan de positieve resultaten in het eerste kwartaal van 2012.

De omzetgroei in het eerste kwartaal was in alle regio”s uitstekend. De Europese resultaten bleven verbeteren (+11%) en kregen onder andere een boost door de lancering van de Optifog anti-condens brillenglazen. Terwijl de Noord-Europese landen een groei zagen, werden de resultaten in de Zuid-Europese landen nog negatief be??nvloed door de economische situatie. Noord-Amerika (+15,5%), Latijns-Amerika (+34,5) en de opkomende markten in de Azi??-Pacific-Afrika (+57,6%) boekten prima resultaten.

De Instrumentendivisie heeft een uitstekend kwartaal achter de rug met name als gevolg van de goede verkoop van digitale lenzenslijpmachines en toebehoren. De verkopen in de Leesbrillendivisie herstelden in het eerste kwartaal van 2012. Ondanks een versobering van het assortiment bij enkele klanten, kende de divisie een goede start van het jaar door de verkoop van zonneglazen en een nieuw contract met een grote Amerikaanse retailorganisatie. Nieuwe versies van belangrijke producten als Microvision en Lightspecs waren ook succesvol.

In het eerste kwartaal van 2012 werden elf overnames of andere transacties bekendgemaakt met een totale omzetwaarde van 52 miljoen euro. Acht van de overnames vonden plaats in snelgroeiende markten in Latijns-Amerika, het Middellandse Zee-gebied, het Midden-Oosten en Azi??.

CEO Hubert Sagni??res van Essilor zei in een toelichting op de resultaten: “Inhakend op de trends van 2011 heeft Essilor de vruchten geplukt van nieuwe ontwikkelingen in onze markten, waaronder de introductie van nieuwe producten. De goede resultaten in het eerste kwartaal zijn het gevolg van een sterk toegenomen wereldwijde vraag naar optische hulpmiddelen, maar tonen ook de effectiviteit van onze strategische plannen en de goede uitvoering en efficiency van onze R&D- en marketingactiviteiten. Dat zijn allemaal onderdelen van het beleid, waarmee we ook op de lange termijn groei willen realiseren. Ondanks de onzekere macro-economische situatie in sommige delen van de wereld, brengt de positieve start van het jaar het vertrouwen dat we in 2012 onze doelstelling voor een omzetgroei van 12 tot 15% zullen halen. Ook de winst zal naar verwachting op het huidige hoge niveau blijven.”