Ondernemen in de optiek met ClearVision: Arno Kip over vrijheid en groei

Na een verleden als opticien en bedrijfsleider bij zowel ketens als zelfstandigen, kwam Arno Kip in 2019 bij softwareleverancier Ocuco terecht. Dit bedrijf levert software aan zo’n 40% van de Nederlandse zelfstandige opticiens. Toen Buisman Brillen, al sinds 1948 een begrip in Eindhoven, als eerste werd overgenomen door ClearVision Group, nam Arno’s carrière opeens een bijzondere wending.

“Buisman Brillen was de eerste zelfstandige optiekzaak die door ClearVision Group werd overgenomen. Ik kende de winkel, want ik woon in Eindhoven en een collega was verantwoordelijk voor de software. Vanuit Ocuco had ik best een groot netwerk, dus toen ik hoorde dat ze hier een nieuwe mede-eigenaar zochten, bood ik aan om te helpen met zoeken. Daarna maakte ik nog de opmerking dat ik er misschien zélf eens over moest gaan nadenken”, opent Arno.

Wat begon als opmerking, leidde tot serieuze gesprekken tussen Arno en Diederik van der Heijden, CEO van ClearVision Group. “Ergens in mijn achterhoofd had ik toch wel zoiets van: ik wil het zelf doen. Ik was al heel lang bezig met software, efficiënt werken, processen, doelen stellen én was tenslotte ook opticien. Tijdens de gesprekken met ClearVision Group bleek dat we heel erg op één lijn zaten. Na het indienen van mijn bedrijfsplan hakten we eind 2023 de knoop door en startte ik in maart 2024.

Gedeeld ondernemerschap, dat is sowieso de policy. ClearVision Group investeert in een overname en verkoopt dan een deel terug aan de eigenaar of iemand anders. Er zijn geen harde criteria hierin; ook niet over een winkel wel of niet overnemen of ‘denk aan een minimale omzet’ bijvoorbeeld. Ze kijken per winkel naar de mogelijkheden en potentie”.

Volledige vrijheid

Dat is al een verschil met ketens van voormalig zelfstandige winkels, volgens Arno. “Maar wat ik belangrijker vind, is dat ze je écht alle vrijheid geven om je winkel te runnen zoals jij dat wilt. Ze adviseren, helpen je met marketing en collecties, maar leggen niets op. Natuurlijk kun je, wanneer je als groep een bepaald merk inkoopt, scherpe prijzen bedingen. Maar als ik een klein nichemerk wil inkopen, is dat geen enkel probleem. Hetzelfde geldt voor de marketing. De groep heeft goede afspraken met Loyalty Lab.

Door daarvan gebruik te maken en mee te liften op bepaalde campagnes, bespaar je veel tijd die ik in mijn winkel aan de klanten kan besteden. Als ik een lokaal initiatief wil nemen, dan kan ook. Ik controleer wel alle campagnes zelf en verzorg daarnaast de social media. Vroeger werd daar weinig mee gedaan, maar ik geloof erin en daarmee kunnen we bijvoorbeeld beter de jongere doelgroepen bereiken”.

Arno gaat de naam van de winkel niet veranderen. “Sterker nog, de naam is vaak juist de kracht van een succesvolle zelfstandige optiekzaak. Wat ik wel ga veranderen, is de toevoeging. Sinds jaar en dag heet de winkel Buisman Brillen, dat stamt al uit 1948. Inmiddels doen we veel meer dan alleen brillen, zoals contactlenzen, en komend jaar starten we ook met hoortoestellen. De naam Buisman, die iedereen in Eindhoven en omstreken kent, ga ik zeker niet veranderen. Maar ik denk wel aan de toevoeging ‘Oog- en Oorzorg’. Dat dekt beter de lading van het uitgebreide pakket aan zorg dat wij hier bieden. De naam Buisman moet nog meer een merk op zich worden”.

Verdubbeling vloeroppervlak

Voor die uitbreiding is natuurlijk ook ruimte nodig, dus er komt een grote verbouwing aan. Arno: “ClearVision had al een pand hiernaast gehuurd, maar onlangs kwam het pand daarnaast ook vrij en dat kunnen we erbij huren. Nu moeten we het nog met 166 m2 doen, maar volgend jaar wordt dat bijna een verdubbeling met 340 m2. Daar kijk ik echt naar uit. Een nieuwe inrichting, waar ik al mijn eigen ideeën in kwijt kan, een nieuwe huisstijl, ruime onderzoek- en refractieruimtes; echt alles onder één dak. Van opticien tot contactlensspecialist en van orthoptist tot optometrist, aangevuld met een audicien”.

Mooi team

Buisman Brillen heeft een mooi team en als er een keer nieuwe medewerkers nodig zijn, kan er een beroep gedaan worden op het grote netwerk van ClearVision Group. “Dan kun je vaak snel schakelen”, vertelt Arno. “Goede medewerkers zijn cruciaal voor een zelfstandige optiekzaak. Je medewerkers moet je koesteren, dat realiseer ik me vanaf dag één. Willen ze graag fruit tussen de middag? Dan regel je dat. Een fietsplan? Dat kan via de samenwerking met ClearVision. Het is gewoon heel prettig werken met zo’n partner op de achtergrond. Ik zeg altijd: ‘zij hebben een kantoor, maar zijn geen hoofdkantoor’. Dat maakt echt een verschil. We doen alles in goed overleg, bij ons in de winkel worden de beslissingen samen genomen”.

Voor meer info: www.clearvisiongroup.nl