Oogfonds blikt terug op succesvolle actie

Op donderdag 21 juni, de langste dag van het jaar, vond de actie ‘Blind voor 1 dag’ plaats. In het hele land waren er acties om meer begrip te creëren voor mensen met een visuele beperking en om geld op te halen voor oogonderzoek.

Spetterende opening

De actie werd geopend in Utrecht, waar Oogfonds-ambassadeur Ronald Giphart en directeur Edith Mulder met een simulatie een kanotocht maakte door de grachten van Utrecht. Ze gaven figuurlijk het stokje door aan acties door het hele land. Ook andere BN’ers deden mee zoals Daan Boom.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=vWXacZEpX9A&w=560&h=315]

Acties

Meer dan honderd particulieren en dertig teams deden mee aan de actie. Zo doneerde Specsavers een week lang één euro per verkochte bril, kreeg Microsoft Nederland een blinde rondleiding door het Rijksmuseum en organiseerde De Smulhoeve in Den Haag een blind diner. Onder scholen werd de actie ook gesteund zodat de kinderen al jong bewust worden van het leven met visuele beperkingen. Edith Mulder, directeur van het Oogfonds, deed zelf ook mee door te ervaren hoe het is om tien uur met een vlek in het zichtveld te leven. “Het was een heftige en vermoeiende ervaring. Respect voor de obstakels die zij iedere dag overwinnen.”

Meer informatie

www.blindvoor1dag.nl

Tags: