opti 2025 een feest

Geluiden als ‘beste opti ooit’, ‘geweldige omzet’ en ‘een compleet succes’, klonken na afloop van drie dagen opti 2025. De beurs in München (van 31 jan t/m 2 feb) trok maar liefst 21.105 bezoekers en 330 exposanten uit 23 landen. Onder het motto #weareopti bewees de beurs hoe goed ze functioneert als platform voor innovatie, dialoog, toekomstgerichte technologieën en trends én hoe groot het enthousiasme voor opti in de branche is.

De tevredenheid van de exposanten spreekt voor zich: meer dan 97% beoordeelde de kwaliteit van de bezoekers als ‘goed tot zeer goed’ wat betreft de interesse in de producten op hun stand. Ook gaf meer dan 90% aan van plan te zijn weer aanwezig te zijn bij opti 2026.

Cathleen Kabashi, directeur van opti: “De combinatie van onze informatie HUBs in de opti HUB ARENA en het gezamenlijke platform voor contactlensfabrikanten, TOMORROW VISION, werd zeer goed ontvangen door zowel bezoekers als exposanten. Dit bevestigt voor ons dat het concept én opti als jaarlijkse kick-off een succes zijn. Dit laatste is gebaseerd op de nauwe samenwerking met onze stakeholders en de sterke community – het is het gemeenschapsgevoel dat opti maakt tot wat het is”.

Tomorrow Vision

De grootste innovatie en daarmee het hoogtepunt van de beurs was TOMORROW VISION, het gezamenlijke contactlensplatform van de negen gerenommeerde fabrikanten Alcon, Bausch + Lomb, CooperVision, Hecht, Hetych, Menicon, MPG&E, SwissLens en Wöhlk. Onder het motto ‘Contactlenzen zijn de toekomst van oftalmologische optiek’ kregen bezoekers een uitgebreid programma voorgeschoteld, met een maximale focus op de voordelen van lenzen en hun grote verkooppotentieel.

Vier info-HUB’s

Een ander opti-hoogtepunt was de HUB ARENA, waarin naast de gevestigde SUSTAINABILITY HUB en de MYOPIA HUB voor het eerst vier info-HUBs waren geconcentreerd, evenals de FUTURE VISION HUB met actuele trends op het gebied van oftalmologische optiek, ook in het monturensegment van de beurs. Onder andere de presentaties en discussies over de Eyewear Trends 2026 door de New Yorkse trenddeskundige Selin Olmsted waren erg populair. De trendtours die zij leidde waren begin januari al volgeboekt. Pal ernaast was de NEXT GENERATION HUB, waarmee voor het jonge talent in de branche. Hier werden speeddate formats zoals NextGen Meet-up aangeboden, waar jongeren uit de optiek ervaringen met elkaar konden uitwisselen, bijvoorbeeld over bij- en nascholingsmogelijkheden of het Meet & Match format – jong talent ontmoet bedrijven.

Holland Party – De Vrienden van Opti(ek) Live

Voor team Eyeline was zeker ook één van de hoogtepunten de geweldige Holland Party die wij samen met Optitrade en Loyalty Lab én heel veel Vrienden van Opti(ek) Live organiseerden. De Giesinger Braü was op zaterdag 1 februari één groot, uitverkocht danspodium tot in de late uurtjes. We zijn fan van de band The Rhythm Collective, zanger Henk Dissel, DJ Pim Brouwer en Berry Brinks.

Awards

Voor het eerst werd de FRAME STAR – The Audience Award uitgereikt, waarbij bezoekers met behulp van een QR-code hun favoriete montuur uit 50 monturen kozen. Munic Eyewear uit München mag zich de gelukkige winnaar noemen. De vijfde BOX AWARD werd gewonnen door de Berlijnse start-up Manti Manti voor zijn ontwerp van kinderbrillen.

Noteer alvast de volgende opti in München: van 16 januari tot 18 januari 2026.

Tags: