Optiekmarkt geen last van recessie

De optiekmarkt in Nederland is vorig jaar tegen de economische trend in gegroeid met bijna 9 procent. Dat meldde de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO) donderdag op basis van onderzoekcijfers van GfK.

De totale omzet in de optiekbranche bedroeg in 2011 ruim 1 miljard euro. Brilmonturen en glazen vormen het grootste deel van de omzet (73 procent). Contactlenzen nemen 21 procent voor hun rekening. De rest van de omzet komt van producten als zonnebrillen.

Dat de vraag nu weer aantrekt kan niet los worden gezien van de forse daling in 2009. Op 1 januari 2009 verviel de mogelijkheid voor consumenten om brillen en contactlenzen fiscaal af te trekken. Dit veroorzaakte een piek aan het eind van 2008, die uiteraard weer ten koste ging van de omzet in 2009 en 2010. Ook lijkt de uitgestelde vervangingsvraag weer op gang te komen.

Daarnaast is het modebeeld in korte tijd enorm veranderd. Werd twee jaar geleden het beeld nog bepaald door metalen en randloze monturen, inmiddels kopen steeds meer mensen een kunststof bril, vaak in opvallende kleuren. Vooral retro- en nerdlook doen het goed. De vaak prominent aanwezige monturen worden soms zelfs zonder correctieglazen aangeschaft.

Ook de toekomst ziet de branche met vertrouwen tegemoet. De bevolking vergrijst, en boven het vijftigste levensjaar heeft vrijwel iedereen correctie nodig om optimaal te kunnen zien. Hierdoor zal naar verwachting de komende tien jaar de totale vraag naar oogzorg toenemen.