Optiekzaken ondanks sterke omzetdaling vertrouwen in toekomst

Als gevolg van de afschaffing van de fiscale regeling met betrekking tot de aftrekbaarheid van het aankoopbedrag van brillen en lenzen per 1 januari 2009 beloofde 2009 een slecht jaar voor optiekzaken te worden. In mindere mate speelt ook de recessie de optiekbranche parten. Dit blijkt uit het onderzoek van Van Es Marketing Services onder optiekzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het Marketingrapport Optiekbranche 2009/2010.

Als gevolg van de afschaffing van de fiscale regeling per 1 januari 2009 was 2008 een topjaar voor optiekzaken. 2009 zal daarentegen in de boeken komen als een zeer slecht jaar. De omzet en het netto bedrijfsresultaat vertonen een flinke dip in 2009. Naast de gevolgen van de recessie zijn de fiscale maatregelen de grote boosdoener. 79 Procent van de optiekzaken verwacht een omzetdaling in 2009 ten opzichte van het jaar 2008. 8 Procent van de ondernemers verwacht dat de omzet gelijk zal blijven en de overige 13 procent voorziet een omzetstijging. Het optimisme met betrekking tot de verwachte omzetontwikkeling in de optiekbranche van de voorgaande jaren is grotendeels verdwenen. Het vergelijkingsjaar 2008 was een topjaar vanwege de afschaffing van de fiscale regeling per 1 januari 2009. Nu in 2009 het aankoopbedrag van brillen en lenzen niet langer fiscaal aftrekbaar is, lopen de resultaten van opticiens snel terug. De ongunstige omzetontwikkeling over 2009 is dan ook geen verrassing. Het effect van de afschaffing van de fiscale regeling zal echter op de langere termijn geen structurele schade aan de omzet veroorzaken. Wel zal de economische tegenwind ook de komende jaren de omzet en het bedrijfsresultaat in beperkte mate drukken. Met name de verkoop van modegevoelige optiekproducten zal te lijden hebben onder het lage consumentenvertrouwen.

De huidige recessie treft ook de optiekbranche. 65 procent van de ondernemers verwacht als gevolg van de crisis een afname van het aantal kopende klanten. Ook het gemiddeld verkoopbedrag per klant, het aantal bezoekers en de voorraadwaarde gaan gebukt onder de huidige crisis. De concurrentie zal toenemen en de marge staat onder druk. Als gevolg hiervan gaat 61 procent van de ondernemers meer aandacht besteden aan inkoopprijzen van producten en ruim de helft van de ondernemers gaat meer aandacht besteden aan de verkoopprijzen. De optiekzaken richten zich meer en meer op een optimale service. Toch hebben veel optiekzaken vertrouwen in de toekomst. Zo overweegt 17 procent van de optiekzaken een nieuwe (extra) optiekzaak te openen in het komende jaar en 16 procent van de ondernemers overweegt het verkoopvloeroppervlak te vergroten.

Aan het onderzoek hebben 200 optiekzaken deelgenomen. Het onderzoek is middels een online enqu??te uitgevoerd in de maanden september en oktober 2009. Meer informatie over het Marketingrapport Optiekbranche 2009/2010 vindt u op www.marktdata.nl.
“”