Eyeline bezocht EssilorLuxottica op haar persevent in Amsterdam. Tijdens een inspirerende rondleiding door Maik van Hugte, Head of Sales Frames, kwam het portfolio van EssilorLuxottica tot leven. En één ding werd duidelijk: er is een bril voor iedereen, en voor ieder moment.
Ray-Ban blijft onovertroffen in herkenbaarheid. Klassiekers als de Wayfarer, Clubmaster en Aviator zijn tijdloos, maar krijgen regelmatig een frisse twist. Denk aan camouflageprints, de Mega Wayfarer, of een opvouwbaar model. Ook op materiaalniveau blijft het merk innoveren. “Bij Ray-Ban wordt het voorstuk bovendien nog altijd écht geklonken in plaats van gelijmd – dat maakt ze steviger en authentieker”, vertelt Maik.
De samenwerking met nieuwe creatief directeur A$AP Rocky geeft het merk een eigentijdse injectie. “Hij begint met goudkleurige logo’s en details; een kleine verandering met grote impact”, aldus Maik. Tegelijkertijd maakt Ray-Ban zich met lichtere materialen en toegankelijke modellen ook interessant voor een jonger publiek.
Oakley is een pionier als het gaat om sport- en performance eyewear. Met innovatieve Prism-brillenglazen, zweetbestendige gripmaterialen en 3-way fittings is elk detail doordacht. Maik: “Oakley zegt: als wij iets doen, dan doen we het goed. Geen compromissen in kwaliteit of zicht”. Maar Oakley is meer dan sport. Ze hebben ook modellen voor gamers, speciaal ontworpen om comfortabel te dragen onder een headset, of lifestyle-modellen met internationale appeal. “Met Kylian Mbappé als gezicht van het merk laten we zien dat Oakley niet alleen performance is, maar ook stijl en jeugdcultuur”.
Al sinds 1917 staat Persol voor vakmanschap, comfort en een iconisch design. Het merk gebruikt Barberini mineraalglas en werkt met eigen acetaatplaten, waarin kleuren speciaal worden ontwikkeld en gemengd om unieke, exclusieve tinten te creëren die je niet terugziet bij andere merken of leveranciers. Ook de herkenbare ‘arrow’ op de veren krijgt een moderne twist. “We spelen nu ook met variaties, zoals een ingekleurde Black Arrow”, zegt Maik.
Er zijn nieuwe kleuren, meer vrouwelijke modellen en lichtere lensopties. “Denk aan een bril waarmee je om vijf uur ’s middags op een Italiaans terras zit, zonder dat het ineens te donker wordt. Wij noemen het dan ook aperitivo-brillenglazen”.
Ook bij Oliver Peoples zien we deze licht getinte glazen, die tussen een zonnebril en een correctiebril in zitten, terug. Het sluit aan bij de stijlvolle, ingetogen look van het merk en geeft dragers flexibiliteit in gebruik. Met materialen als Japans acetaat en titanium, en verrassende details, zoals een Empire State Building in het pootje, blijft Oliver Peoples een favoriet voor designliefhebbers. De jaarlijkse samenwerkingen, zoals met Khaite en Federer Roger geven het merk extra flair.
Binnen de Prada Group laat Miu Miu zich van zijn meest creatieve kant zien. Vooral met kleinere monturen, uitgesproken kleurencombinaties en onverwachte kleuren van brillenglazen (blauw in een bruin montuur bijvoorbeeld) weet Miu Miu te verrassen. De modellen zijn uitgesproken maar verfijnd, voor dragers die willen opvallen met stijl. Het merk is tenslotte wereldwijd nog altijd hét symbool van luxe.
Waar Prada staat voor klassieke luxe, brengt Prada Linea Rossa daar een sportieve laag in. Minimalistische monturen met een technische inslag, ontworpen voor de moderne drager die zich net zo thuis voelt in een boardroom als op een fiets. “Functioneel, stijlvol en met een duidelijke signatuur, je herkent het direct”, aldus Maik.
“Dolce & Gabbana blijft ook in deze collectie een merk voor mensen die durven,”, vervolgt Maik. Van barokke monturen tot gouden accenten: alles draait om flair en zelfverzekerde stijl. Voor wie houdt van ingetogen klasse blijft Giorgio Armani dé keuze. Elegant, licht, en ontworpen voor dagelijks comfort. Dit zijn de modellen die nergens mee schreeuwen, maar wel áltijd kloppen. Versace is glamour met een knipoog. Stevige vormen, gouden details en natuurlijk de iconische Medusa. “Een krachtig mode-statement. Niet voor iedereen, maar áls je ‘m draagt, dan draag je hem met trots”.
Eén portfolio. Eindeloze stijlen.
“Elk merk heeft echt zijn eigen identiteit en wil daarop voortborduren. We zien veel Transitions, gekleurde brillenglazen en een steeds duidelijker focus op kinderbrillen, mede door de groeiende aandacht voor myopie bij jonge kinderen. Merken ontwikkelen hun eigen kidscollecties met aandacht voor comfort, design én prijsbewustzijn.
Ook zien we contrast in formaat: monturen zijn óf minimalistisch klein óf expressief groot. Deze veelzijdigheid laat zien dat elk merk binnen het EssilorLuxottica-portfolio zijn eigen verhaal durft te vertellen En met ons brede palet aan merken bieden we collecties voor elke levensstijl, elke persoonlijkheid en elk gezicht”, besluit Maik.
Tags: EssilorLuxottica, Persdag