Na jaren van internationale ervaring binnen de optiekbranche is Robin Solleveld terug op Nederlandse bodem in de rol van commercieel directeur bij EssilorLuxottica Nederland. Vanuit deze rol zal Robin samen met zijn team werken aan het verder versterken van de marktpositie van EssilorLuxottica, met een duidelijke focus op een geïntegreerde aanpak. Eyeline sprak Robin over zijn loopbaan, zijn visie op de toekomst van de Nederlandse markt en zijn ambities in deze nieuwe rol.
Van internationale ervaring naar lokale impact
Robins carrière leest als een avontuurlijke wereldreis. Zijn eerste stappen in de optiek zette hij bij Holland Optical Company in Diemen, waarna hij snel internationale kansen greep binnen Essilor. Via supply chain- en operationsfuncties in Thailand, tot M&A-projecten en de bouw van een RX-lab in Turkije, ontwikkelde hij zich tot een allround expert binnen de optiekbranche. Later volgde een general manager-rol in Dubai, waar hij zich richtte op het toegankelijk maken van oogzorg in het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Azië.
Toch begon het te kriebelen om weer dichter bij de business te staan. “Ik miste de directe verbinding met de markt en het team”, vertelt hij. “Toen Gijs Maat mij benaderde voor deze rol in Nederland, voelde dat als het juiste moment. Professioneel sloot het perfect aan en privé was het fijn om met mijn vrouw en onze drie zoons terug te keren naar Nederland”.
Versterking van de cross-categorie aanpak
In zijn nieuwe functie speelt Robin een belangrijke rol in de verdere integratie van Essilor en Luxottica binnen Nederland. “We zetten nu echt grote stappen om de markt als één organisatie te benaderen. Dat betekent dat we brillenglazen en monturen niet langer als aparte categorieën aanbieden, maar als één geïntegreerde propositie”, legt Robin uit. In deze transitie werkt hij nauw samen met Nico Smits (verantwoordelijk voor brillenglazen) en Maik van Hugte (verantwoordelijk voor monturen), om de synergie tussen de categorieën te versterken en klanten nog beter te bedienen.
“Onze partners mogen rekenen op een naadloze samenwerking waarbij we samen opticiens ondersteunen in hun ondernemerschap. Of het nu gaat om glas, montuur of technologie – wij willen dat ze het gevoel hebben dat ze werken met één partner die hen volledig ontzorgt”, aldus Robin.
Uitbreiding van het team en heldere structuur
EssilorLuxottica investeert de komende periode flink in talent en structuur om deze cross-categorie aanpak succesvol te maken. “We bouwen aan een nog sterker team om onze klanten optimaal te ondersteunen”, zegt Robin. Hij rapporteert direct aan Gijs Maat, general manager Nederland. “Met de uitbreiding van ons team door de aanstelling van Robin, willen we een volgende stap nemen in het bouwen van EssilorLuxottica. Met de uitbreiding van ons portfolio, waaronder ook wearables, in de komende periode, wordt het combineren van ons montuur- en glasportfolio steeds belangrijker”, aldus Gijs.
Samenwerking en één gezicht naar de markt
Een belangrijk doel is om voor klanten de interne samenwerking zichtbaar en merkbaar te maken. “Essilor en Luxottica groeien steeds meer toe naar één herkenbaar gezicht richting de markt”, vertelt Robin. Mijn focus ligt de komende maanden dan ook op het verder bouwen aan een commerciële organisatie die de markt centraal heeft staan. Dat betekent ook dat wij intern de structuren vereenvoudigen en onze cultuur verder ontwikkelen richting eenvoud, digitalisering en klantgerichtheid, maar ook passie en heritage.
Dit doen we onder andere door technologieën uit te rollen die de ondernemers ondersteunen. We ontwikkelen innovatieve producten en lichten merken uit die de behoeften van de eindconsument of patiënt optimaal vervult. Daarnaast richten we ons op de service die we bieden. Dit kan zijn tijdige productlevering, maar ook beschikbaarheid van monturen en een feilloos werkende klantenservice.
Visie op de optiekbranche
Robin ziet voor de komende jaren veel kansen in de optiekmarkt. “De branche is in beweging: technologie en consumentengedrag veranderen snel. Wij willen opticiens helpen om wendbaar en toekomstbestendig te blijven”. EssilorLuxottica speelt hierop in door naast innovatieve producten zoals de Varilux Physio Extensee en de Nikon Z Suite, ook diensten en ondersteuning op maat te bieden. “Samen met onze partners bouwen we aan duurzame groei”.
Kennismaken en de strategische koers op 7 april
Om de connectie met de markt aan te gaan en opticiens en andere partners te ontmoeten, tourt Robin momenteel door Nederland. Daarnaast nodigt hij vakgenoten uit voor het EssilorLuxottica evenement op 7 april. “Ik kijk ernaar uit om zoveel mogelijk mensen persoonlijk te ontmoeten. Daarnaast lichten we de strategische koers toe en delen we concrete stappen over hoe wij samen met opticiens de markt willen versterken”, benadrukt Robin. Tijdens het event worden ook nieuwe innovaties geïntroduceerd en worden nieuwe monturenmerken en aanstaande samenwerkingen onthuld.
Samen bouwen aan de toekomst
Met een mix van ervaring, persoonlijke drive en een duidelijke strategie kijkt Robin met vertrouwen naar de toekomst. “We gaan de optiekbranche samen met onze klanten versterken. Door als één team op te treden en maximaal waarde toe te voegen, zorgen we ervoor dat opticiens met vertrouwen naar de toekomst kunnen kijken”.
Tags: EssilorLuxottica, Robin Solleveld