SALT. is geen gewoon brillenmerk. Het is een merk met een ziel, een filosofie, en vooral: een verhaal. In gesprek met Jeremy Thomas (European Sales Director SALT.) wordt al snel duidelijk hoe diep de verbondenheid met het bedrijf is. “Het voelt als mijn kindje,” zegt Jeremy met een glimlach. “Alles wat we doen, heeft betekenis. Er zit een verhaal achter”.
Die verhalen zijn verweven met elk aspect van SALT. Van het ontwerp tot het materiaalgebruik, alles is doordacht en met liefde gemaakt. “We gebruiken alleen de allerbeste materialen. Daarin doen we geen concessies. Onze monturen zijn geïnspireerd op de natuur – denk aan rimpelingen in de zee, contouren in het zand, nerven in hout. Organische vormen die rust en harmonie uitstralen”.
Een voorbeeld daarvan is het SALT.-symbool: een klok zonder wijzers, subtiel geplaatst aan de rechterkant van elk montuur. “Het staat symbool voor altijd aan de goede kant van de tijd staan. En het is meteen een herkenbaar detail dat ons uniek maakt”.
Maar hoe breng je zo’n verhaal over aan de consument? Dat is de grote uitdaging. “In het Verenigd Koninkrijk en Ierland hebben we het merk op de kaart gezet door precies dat verhaal te vertellen – over de passie, het vakmanschap, de verbinding met de natuur. Onze beeldtaal speelt daarbij een grote rol. We hebben geen standaardmodellen met een bril op. Elk beeld vertelt iets over wie we zijn en waar we voor staan”.
SALT. bestaat inmiddels 17 jaar en heeft zijn oorsprong in de Verenigde Staten. Toch is het merk wereldwijd actief. “We zijn onafhankelijk, en dat willen we ook blijven. Het gaat ons niet alleen om verkoop of omzet. Het draait om connectie – tussen mensen, met het product, met het verhaal erachter”.
Dat verhaal eindigt niet bij de optische brillen. Ook de zonnebrillen van SALT. zijn van topkwaliteit. “Elke zonnebril is gepolariseerd en voorzien van hoogwaardige Japanse lenzen. Je voelt het verschil meteen als je ze draagt”.
Het is niet altijd gemakkelijk om op te vallen tussen honderden merken op internationale beurzen zoals Mido. “Er zijn zóveel mooie merken. Dan moet je een verhaal hebben dat aanspreekt. Gelukkig is dat precies waar wij sterk in zijn. Onze identiteit is helder. Mensen voelen dat”.
Wat SALT. bijzonder maakt, is de menselijke kant. “Iedereen binnen het bedrijf deelt dezelfde passie. We zijn een familie. Het draait niet alleen om business, maar om betekenis. En dat voel je – in het product én in de manier waarop we samenwerken”.
Tags: Salt.