het team van CooperVision

Samen groeien: hoe CooperVision inzet op samenwerking en categorieontwikkeling

De wereld van contactlenzen is hij pas recent betreden, maar partnerships, sales en marketing kennen voor hem geen geheimen. Als head of sales geeft Paul Standaart sinds 1 februari jl. leiding aan het voltallige energieke salesteam van CooperVision Benelux. Daarbij staan samenwerking en service voorop. “De klant staat altijd centraal.”

“Wat ik meeneem vanuit mijn ervaring in de FMCG & personal care-sector – en wat ook mijn nieuwe team goed uitdraagt – is dat wij erg gericht zijn op samenwerken met onze klanten, welke oplossingen wij hen kunnen bieden en hoe we samen groei kunnen realiseren voor hen en hun klanten. CooperVision loopt echt voorop in samenwerking”, vertelt Paul. “We hebben een team met vijf key accountmanagers die in contact staan met onze retailpartners, twee national salesmanagers die de teams aansturen van business development managers die de individuele optiekzaken bezoeken, en een commercial manager die verantwoordelijk is voor myopie management en leidinggeeft aan twee business development managers die de orthoptisten, optometristen en oogartsen bezoeken.

Paul Standaart Paul Standaart

Ik kom uit een branche van fast moving producten en het is heel bijzonder om nu met een product te werken waarmee we mensen echt kunnen helpen. Een zichtoplossing bieden heeft natuurlijk een heel andere waarde dan een glimlach die je krijgt van een snoepje. Voor mij heeft het werken met contactlenzen en het bieden van zichtoplossingen veel meer purpose. Maar inhoudelijk wist ik er niet veel van. De eerste keer dat ik hiermee te maken kreeg, was toen mijn oudste twee dochters een bril nodig bleken te hebben en we ontdekten dat één van hen myoop is. Voor mij was dat de eerste aanraking met zichtoplossingen en wat daarin mogelijk is”.

Meer bekendheid voor myopie management

“Van CooperVision heb ik de tijd gekregen om een goed beeld te vormen van de organisatie, onze klanten, de branche en de contactlensdrager. Er liggen mooie ambitieuze en uitdagende plannen en ik kijk ernaar uit om hiermee aan de slag te gaan. Dat geeft inspiratie en voldoening.

Mijn voltallige team heeft duidelijke focus en drive ten aanzien van de samenwerkingsplannen met onze klanten. Een frisse blik op de branche helpt daar ook bij als extra ondersteuning. Wat ik mijn team nu al steeds meegeef, is dat we altijd moeten kijken waar de oplossing zit. Als iets niet werkt, wat zou dan wél werken? Ik wil echt dat wanneer zij praten met onze klanten, ze heel duidelijk begrijpen wat voor hen belangrijk is en wat we daar samen in kunnen betekenen. Hoe kunnen wij met de producten die we hebben en de marketingondersteuning die wij bieden, de oplossing geven om die opticien uiteindelijk succesvoller te maken?

We moeten altijd nadenken over oplossingen, daarin ondersteunen en gezamenlijk een plan maken. En dan moet je misschien wat vaker out of the box gaan denken. Dan heb ik het zeker ook over myopie management. Dat is meer dan een zichtoplossing verkopen; het gaat ook om een behandeling. Dat is echt iets nieuws ten opzichte van wat we altijd hebben gedaan en ik merk dat we daar steeds beter in worden. Daarom ben ik ook heel blij dat ik nu binnen mijn salesteam drie mensen heb die daar dedicated mee aan het werk zijn. We moeten daarmee veel meer bekendheid creëren, ook bij ouders”.

www.coopervision.nl

Op de foto bovenaan het artikel: Mark van Asperen, Nataly Analbers, Paul Standaart, Ann Geldhof, Ad van Wijngaarden, Marjolein Taken en John Ravelli.

 

Tags: