Eyeline mocht op bezoek in het design center, het creatieve hart van Scotch & Soda aan de Keizersgracht in Amsterdam. Het bijzondere pand, dat ooit dienst deed als schuilkerk, ademt fashion. Zelfs de naam van de voormalige kerk, ‘De Zaaier’, sluit aan bij de identiteit van het merk: de Amsterdamse vrije geest, authentiek vakmanschap, creativiteit en speelsheid. We spraken met Sander Born, Chief Sales Officer bij Scotch & Soda, en met Sander van de Meeberg, managing director bij Menrad en leverancier van Scotch & Soda Eyewear.
De ontwerpfilosofie van Scotch & Soda draait om creativiteit, authenticiteit en aandacht voor detail. Dat is al zo vanaf de oprichting in 1985 en is nooit veranderd. Sinds 2002 is het pand aan de gracht het kloppend hart van het bedrijf. Dagelijks zijn hier zo’n 80 mannen en vrouwen bezig met creatie, ontwerp, marketing en design. Daarnaast staan in Hoofddorp nog een groot magazijn en meerdere showrooms, van waaruit de producten hun weg vinden naar 22 franchise partners en 69 landen.
Veel is er in al die jaren niet veranderd, maar de koers van het iconische Amsterdamse merk is wel vernieuwd. Creativiteit blijft leidend in design, maar de nadruk ligt nu op de retail- en salesstrategie. Sander Born: “We keren terug naar ons oorspronkelijke DNA, met collecties die uitgesproken zijn in kleur, details en vakmanschap. Maar we hebben een nieuwe richting gekozen: van een sterke focus op eigen winkels (Business to Consumer) naar Business to Business. We willen meer bijdragen aan het succes van onze partners. Uiteraard blijven we trouw aan onze merkwaarden, maar onze kracht ligt nu in het faciliteren van ondernemers”.
Het is een mooie brug naar Menrad, dat sinds 2019 de distributie verzorgt voor Scotch & Soda Eyewear. Sander van de Meeberg: “Dit mooie merk wordt inmiddels met veel succes verkocht door 168 zelfstandige optiekzaken. Onze filosofie bij Menrad sluit aan bij die van Scotch: niet alleen zoveel mogelijk verkopen, maar juist helpen om traffic te genereren in de winkels. Wat Sander zegt: de ondernemers moeten onze producten verkopen, en dat draait om de lange termijn”.
Hoewel kleding en optiek verschillende branches zijn, blijken er veel overeenkomsten. Scotch & Soda staat niet alleen voor kwaliteit, maar ook voor het verrassen van klanten. Sander Born: “Onze bekende verborgen details moeten klanten verrassen en een bepaald gevoel geven. Hoe mooi is het dat iemand er na een jaar pas achter komt dat er in zijn of haar trui een hidden label zit met een bijzondere quote?” Sander van de Meeberg: “In de monturencollecties proberen we dit ook door te trekken. Geen groot Scotch & Soda-logo op het montuur plakken, maar bijzondere prints en subtiele details. Ook aan de binnenkant, waar je het niet zou verwachten”.
De productie van een Scotch & Soda-(zonne)bril is een gezamenlijk proces dat zijn oorsprong vindt in het design center. Sander Born: “Wij leveren in eerste instantie de prints en kleuren aan en regelmatig worden er ook montuurschetsen gemaakt. Bij Menrad/Mondottica zitten natuurlijk de experts op het gebied van brilmode, die met de ontwerpen aan de gang gaan. Vervolgens gaan deze nog een aantal keer heen en weer, tot we beiden tevreden zijn met het eindresultaat”.
Sander van de Meeberg: “Het voordeel is dat bepaalde waarden die voor ons bedrijf gelden, zoals milieu en sustainability, ook gelden voor Scotch & Soda. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het speciale acetaat dat we gebruiken. Ondanks de vele misverstanden in de media ziet de toekomst van Scotch & Soda er positief uit”.
Sander Born: “We zullen altijd een merk blijven dat tegen de stroom in durft te gaan en dat trouw blijft aan ons DNA.”
Tags: Menrad, Scotch & Soda