Drie jaar geleden begon het avontuur van Specialspex als een webshop met een heldere missie: kwalitatieve sport-, motor- en veiligheidsbrillen toegankelijk maken voor een breed publiek. De praktijk bleek echter weerbarstiger dan verwacht. Klanten wilden passen, ervaren, meten; iets wat je online niet volledig kunt bieden. Daarom werd er door Gijs Jansen eerst een passervice opgezet, waarbij brillen thuis konden worden uitgeprobeerd.
Toch bleef de behoefte bestaan om fysieke metingen te doen. En dus opende Specialspex in eerste instantie een kleine showroom, waarna begin vorig jaar een ruimere locatie in Leiden werd betrokken. Hier komt alles samen: advies, meting, ervaring, expertise. En de klanten? Die komen van heinde en verre.
Gijs Jansen is optometrist en runt samen met Rinse Kijlstra Specialspex. De showroom aan de Hogewoerd heeft de grootste collectie sportbrillen qua monturen in de Benelux, met merken als Evil Eye, Oakley, Nike, Bollé Safety en zelfs een Julbo shop-in-shop. Ook is er een ruime, en tegelijk duidelijke, keuze aan glasmogelijkheden. “Om het glasprogramma samen te stellen gingen we in gesprek met Shamir, nu nog steeds onze grootste glasleverancier”, vertelt Gijs. “We bespraken met Theo Bax hoe we een duidelijk glasprogramma konden opzetten en hoe we dit vooral transparant, letterlijk en figuurlijk, konden maken voor onze klanten. Dit betekent concreet dat wij de allerbeste glazen voor de klant kiezen en de klant dus niet laten kiezen voor een lagere index, bredere zone of noem maar op. Met onze expertise, het brilvoorschrift en zijn of haar specifieke sportwens maken wij de keuze voor de allerbeste glazen voor het beste zicht tijdens een specifieke sport.”
Elke klantreis bij Specialspex begint met een goed gesprek: welke sport of activiteit? Wat zijn de kijkwensen en klachten? Pas daarna volgen metingen, montuurkeuze en glasadvies. “Hierbij wordt gebruikgemaakt van Shamir-voorbeeldglazen om de juiste tint of coating te bepalen. Door de meetgegevens slim in te zetten, kan de bril vervolgens perfect worden geslepen met op maat gemaakte gecurvde glazen op sterkte”, vertelt Theo. “Inclusief alle parameters die zorgen voor optimaal comfort en zicht. We hebben samen met Specialspex een duidelijk glasprogramma om het beste glas voor het gekozen doel te kunnen kiezen. Kwaliteit en kijkcomfort moeten altijd gegarandeerd zijn.”
In de showroom wordt gewerkt met innovatieve meetapparatuur zoals de Spark™ 4W in combinatie met de iFit™ van Shamir. Gijs: “Hiermee kunnen we na een volledige oogmeting de kromming van de bril en de hoek ten opzichte van de ogen berekenen om zo de juiste positie van het glas in te laten slijpen.” Theo benadrukt dat het niet alleen om de hoogte en de PD gaat om de glazen op de juiste manier in het montuur te zetten: “We nemen alle waarden mee in het (her)berekenen van de glazen. Als je die data niet meegeeft, kan een glas nooit goed functioneren. Dan kijkt de klant gewoon niet comfortabel. De parameters zijn dus wel degelijk cruciaal.”
Gijs benadrukt de snelheid en accuratesse van de meting. “Alle data worden niet alleen gebruikt voor de klant, maar voeden ook een interne database. Op basis van inzichten uit honderden metingen worden online bestellingen nauwkeurig afgestemd. We doen dus niets op gevoel. Alles is gebaseerd op ervaring en data. Dat maakt het mogelijk om de parameters van online bestellingen, die alleen met een brilvoorschrift binnenkomen, te tweaken, doordat wij continu onze gemiddelde waarden bijstellen. Ook kunnen we medewerkers, zoals Juliëtte, goed hierin trainen. Zij werkt in onze backoffice en volgt het gehele proces van bestelling tot aflevering bij de klant. Ook werkt zij, samen met de klantenservice van Shamir, aan een stukje nazorg. Een belangrijke taak.”
Wat Specialspex bijzonder maakt, is de open houding richting opticiens. Regelmatig worden klanten doorverwezen door opticiens die zelf de kennis of middelen niet hebben om sportbrillen goed aan te meten. In plaats van concurrentie, wordt samenwerking gezocht. “Als je het beste wilt voor je klant, stuur je die naar iemand die het beter kan”, verduidelijkt Gijs. “En andersom geldt dat ook: komt iemand voor een computerbril, dan verwijzen wij door naar de opticien.”
Specialspex is inmiddels een begrip. Of het nu gaat om skiën, fietsen, padellen, squashen, golfen of zelfs de schietsport: voor elk doel is er een passende sportbril. “Dat is ons motto”, vertelt Gijs. “En zeker geen loze kreet. Het assortiment aan monturen en glazen is enorm, inclusief specifieke coatings zoals de Shamir Glacier Anti-fog™ aan de binnenzijde van de sportbril en de belangrijke kleurenfilters die optimaal zicht bieden bij elke activiteit.”
Voor Gijs begon het allemaal met zijn eigen ervaring als brildrager. De magie van optiek – het moment dat je weer scherp kunt zien – inspireerde hem al jong. En als fanatiek skiër en fietser kende hij ook de frustratie van een bril die niet goed functioneert. Dat werd de drijfveer om sportbrillen écht serieus te nemen. Geen bijproduct, maar een specialisatie waarin hij en Rinse samen met het team dagelijks klanten helpen om weer voluit te kunnen genieten van hun sport.
Daarbij is veiligheid ook een belangrijk thema, zeker bij balsporten zoals squash. Ondanks de technische complexiteit van het vak, is de missie simpel: sportbrillen moeten geen belemmering zijn, maar een verlengstuk van je sport. “Daarom bieden we sportbrillen tegen een toegankelijke prijs aan. Het is toch vaak een tweede bril voor een consument. Dit kunnen we doen omdat we een duidelijk en betaalbaar glasprogramma van Shamir hebben. Een sportbril moet gewoon goed zitten, niet beslaan, en vooral: een sporter wil niet met een bril bezig zijn, maar met wat hij of zij het liefste doet.”
Tags: Shamir, Specialspex