Terugblik op de allereerste Amsterdam Eyewear Meet Up

Op maandag 26 mei vond de allereerste editie van de Amsterdam Eyewear Meet Up plaats. Eyeline was erbij om sfeer te proeven, nieuwe merken te ontdekken en natuurlijk om te spreken met de drijvende krachten achter dit nieuwe event: Heideliek Wassink en Simone Jagtenberg. Hoe kijken zij terug op deze bijzondere dag? Wat nemen ze mee naar de toekomst? En is er al zicht op een vervolg? Je leest het in deze terugblik.

“Met een grote glimlach kijk ik terug”, zegt Simone. “De sfeer was ontspannen, de locatie gaf een geweldig gevoel en de connecties die zijn gelegd, dát is waar we het voor doen”. Heideliek vult aan: “Het was zó leuk om leveranciers en opticiens op een informele en andere manier bij elkaar te brengen. Onze speciale gast was Marijke Helwegen die zorgde voor een ‘touch of glamour’, samen met onze fantastische ‘modellen voor een dag’: Walter Rongen van Blincq Optiek en Danny Junge van Teeling Optiek. Voor een eerste editie zijn we echt tevreden over het aantal bezoekers, al hopen we de volgende keer natuurlijk op nóg meer. Maar de energie en de reacties die we kregen zijn onbeschrijfelijk”.

Gewoon doen!

Waar zijn ze het meest trots op? Daar hoeven Simone en Heideliek niet lang over na te denken. “Dat we dit event in slechts 3,5 maand tijd met een klein budget en weinig tijd, maar een groot netwerk en nóg grotere toewijding hebben georganiseerd.  We wilden iets neerzetten wat anders is dan de bekende beurzen: persoonlijk, met oog voor sfeer, kwaliteit en échte verbinding”. De reacties bevestigen dat dit is gelukt. “Leveranciers vroegen direct naar een volgende editie. Opticiens waren verrast door de setting en de energie. En bovenal: we hebben het gewoon gedaan. In de voorbereiding zeiden we vaak tegen elkaar: spijt is voor later, we gaan het gewoon doen. En dat was absoluut de juiste keuze”.

Komt er een vervolg?

Het antwoord is volmondig ‘ja’! “Dit smaakt naar meer en een vervolg gaat er ook komen”, zeggen ze beiden. “Houd onze socials, nieuwsbrieven én natuurlijk Eyeline in de gaten. Binnenkort volgt de save the date voor de tweede editie”.

 

Voor iedereen die er niet bij was…

Wat zouden Heideliek en Simone willen zeggen tegen de vakgenoten die deze eerste editie hebben gemist? “Geef het de volgende keer een kans. Je mist niet alleen nieuwe merken of collecties, maar vooral de laagdrempelige ontmoetingen, de sfeer en de inspiratie. Het is geen klassieke inkoopbeurs. Het is een dag vol beleving, netwerken, heerlijk eten en plezier, precies wat we in de branche nodig hebben. Dus: kom de volgende keer gewoon langs!”

Wat nemen jullie zelf mee uit deze eerste editie?

“Dat beleving en sfeer minstens zo belangrijk zijn als een goede line-up van leveranciers. De locatie, styling, muziek, het heerlijke eten en drinken. Het maakt samen het verschil tussen ‘gewoon’ en bijzonder. De afgelopen maanden waren intens, soms behoorlijk druk, maar wat zijn we blij dat we dit hebben gedaan. Het was het méér dan waard. We hebben veel geleerd en staan te popelen om de volgende editie nóg leuker, sterker en verrassender te maken”.

Aan de branche: Open your eyes

De boodschap aan de optiekbranche is helder: Open your eyes! Heideliek: “Probeer iets nieuws, kom gewoon langs. Zoek die verbinding, want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder”.  Simone vult aan: “Wij geloven in samenwerken, in elkaar versterken, precies zoals deze dag bedoeld was”.

En de vraag die bij sommigen wellicht speelt: ‘is er niet al genoeg’? “We hebben hier vooraf goed over nagedacht”, zegt Simone. “Het is nooit ons doel geweest om te concurreren met bestaande events zoals Bold XXL. Wij zien de Eyewear Meet Up juist als aanvulling”.

Heideliek: “Waar events als Bold XXL groots en indrukwekkend zijn, focussen wij bewust op sfeer, beleving en persoonlijke aandacht. Beide vormen hebben hun waarde. Juist die variatie houdt de branche in beweging. Er is geen sprake van een overaanbod, zolang elk event maar een duidelijke identiteit en toegevoegde waarde heeft. De optiekbranche is breed en divers genoeg om meerdere soorten bijeenkomsten te dragen”. Ook Eyeline kijkt met veel plezier terug op deze succesvolle eerste editie van de Amsterdam Eyewear Meet Up en we zijn nu al benieuwd naar de volgende!