Op maandag 14 april verzamelden ruim 80 opticiens, optometristen, orthoptisten en oogartsen zich live, aangevuld met bijna 400 online kijkers, in Kameryck in Kamerijk voor het CooperVision Myopie Management Event. Onder het motto “Myopia won’t wait – Will you?” bood het evenement een inspirerend en leerzaam programma rondom de nieuwste inzichten in de aanpak van bijziendheid bij kinderen.
Workshops voor live deelnemers
Voor de live deelnemers begon de middag met drie workshops:
- Binoculair zien & Myopie Management (Daisy Laan, Annemijn Meewisse)
- 20-20-2, daar redt je ogen mee (Maarten van der Steen – 20-20-2)
- Van Insta tot in-store (Melanie van Norden – Embrosa)
Krachtige verhalen en actuele inzichten
Tijdens het avondprogramma waren er diverse boeiende presentaties en discussies:
- Annemarie Maeijer- Brüning heette de gasten welkom, samen met Liesbeth Brandwijk (General Manager CooperVision Benelux) en Merel Kanters (Professional Affairs Supervisor CooperVision Benelux).
- Elizabeth Lumb, Director, Global Professional Affairs, Myopia, CooperVision, presenteerde indrukwekkende onderzoeksresultaten over myopieprogressie bij kinderen. Ze bracht dit tot leven met een aangrijpend verhaal over Dan, een jongen die dankzij deelname aan de MiSight 1-day klinische studie zijn militaire droom kon waarmaken.
- Siofra Harrington Optometrist, Docent & Onderzoeker, TU Dublin benadrukte tijdens haar presentatie dat vroegtijdig starten belangrijk is vanwege de sterke progressie op jonge leeftijd. Ook is het belangrijk goed te observeren want “Kinderen melden geen symptomen, ze vermijden taken”. Siofra sloot af met een duidelijke oproep: “We moeten proactief handelen, het beste moment om te starten met een myopie behandeling was gisteren, het volgende beste moment is nu!”
- Daisy Laan, Imke Jacobs en Karin van Hees-Teuben deelden hun ervaring uit de praktijk met myopiemanagement en MiSight 1-day. Daisy Laan riep op tot samenwerking: “We moeten vooral alle opties benoemen en samenwerken omdat niet alle behandelaars het zelf direct kunnen aanbieden”. Imke voegde hieraan toe: “Geef myope personen in de stoel meer informatie over de risico’s van myopie en op deze manier te adviseren om eventuele kinderen tijdig te laten screenen”.
- Jacqueline Kleijer, gedragspsycholoog, gaf tips over hoe het gesprek aan te gaan met ouders over schermgebruik van kinderen. Maarten van der Steen en Pieter Bas Kampmeinert (Head of Marketing & Professional Affairs Benelux) vulden dit onderwerp aan door het belang van twee uren buitenspelen toe te lichten en de mogelijkheden om myopiemanagement zichtbaar te maken richting ouders in de winkel of online.
Een duidelijke boodschap: Wacht niet af
De positieve reacties van deelnemers spraken boekdelen. “Fantastische dag, we moeten met zijn allen aan de bak, liever gisteren dan vandaag”, aldus een van de opticiens. Het event bevestigde nogmaals hoe belangrijk het is om actief en toekomstgericht met myopiemanagement aan de slag te gaan. De tijd van afwachten is voorbij.
Op de hoogte blijven van toekomstige events
Wil je meer informatie of op de hoogte blijven van toekomstige bijeenkomsten? Neem dan contact op met je Business Development Manager van CooperVision.
Terugkijken? Dat kan: Myopia Management Online Event 2025 – WebinarGeek
