Op 15 april intoduceerde EssilorLuxottica een innovatief brillenglas dat inspeelt op een bekende uitdaging voor veel presbyopen: scherp en contrastrijk zien in álle lichtomstandigheden. Varilux® Physio® extensee™ maakt gebruik van slimme technologieën die inspelen op de dynamiek van het oog zelf.
Eyeline sprak met Robin Solleveld en Edward Tjoeng van EssilorLuxottica over deze technologische stap voorwaarts, de rol van opticiens en hoe het nieuwe brillenglas zich verhoudt tot bestaande Varilux®-oplossingen.
Bijzonder aan Varilux Physio extensee is de nieuwe Pupilizer™-technologie die, aangestuurd door Artificial Intelligence (AI), de pupilreactie in kaart brengt onder uiteenlopende omstandigheden. “Waar je voorheen werkte met een vaste pupilgrootte, kunnen we nu simuleren hoe de pupil zich aanpast aan licht, leeftijd, afstand en helderheid van het object”, legt Edward uit. “We maken daarmee een veel persoonlijker en preciezer brillenglasontwerp mogelijk”.
Een tweede innovatie is de Dual Booster™-oppervlaktetechnologie, die zorgt voor extra vergroting in het leesdeel van het brillenglas. “Zeker bij weinig licht biedt dat de drager beter contrast en meer comfort bij het lezen van kleine lettertjes”, aldus Edward. De combinatie van beide technologieën vertaalt zich in wat EssilorLuxottica ‘high vision intensity’ noemt: scherp en helder zicht, dag en nacht.
Varilux Physio extensee is het resultaat van jarenlange R&D en simulaties met echte gebruikersprofielen. In een recent consumentenonderzoek gaf 94%1 van de Physio extensee-dragers aan goed te kunnen zien in verschillende lichtomstandigheden, terwijl 96%2 een hoge kwaliteit van dichtbij ervaarde. Bovendien paste 84%1 zich al op de eerste dag moeiteloos aan het nieuwe brillenglas aan.
Maar hoe breng je die geavanceerde technologie op een begrijpelijke manier over aan de consument? “Het brillenglas is technisch, maar het verhaal moet begrijpelijk blijven”, zegt Robin. “Onze marketingmaterialen en trainingen zijn daarom gebaseerd op de klantreis. Van oriëntatie tot aankoop ondersteunen we zowel de opticien als de brildrager. Denk aan B2B-content: instore visuals, counter cards, brochures socialmediacontent, etc. We zorgen ervoor dat de consument kennismaakt met het glas op een intuïtieve manier, bijvoorbeeld via de geüpdatete Eyecast in de winkel”.
Een belangrijke pijler bij de introductie is leerplatform Leonardo, waar opticiens zich kunnen verdiepen in de technologie. Edward: “Het is niet verplicht, maar we stimuleren certificering, zodat zowel de opticien als de winkelmedewerkers met vertrouwen het verhaal kunnen overbrengen op de klant”. Robin benadrukt dat Leonardo een hulpmiddel is, geen belasting: “Het helpt om de kennis efficiënt op te bouwen binnen het team en dat scheelt uiteindelijk tijd op de winkelvloer”. Het platform maakt gebruik van kant-en-klare modules. “Deze gaan onder andere over het aanpassen van het brillenglas en de technologie erachter, volledig afgestemd op de Nederlandse markt”, vult Edward aan.
Varilux Physio extensee neemt de plaats in van de huidige E-series en Physio 3.0 en biedt opticiens een vereenvoudigd, overzichtelijk aanbod zonder concessies te doen aan kwaliteit. De drie varianten – standaard, fit en track – zijn vertrouwde namen binnen het portfolio, wat het keuzeproces voor zowel opticien als klant vereenvoudigt.
Waar de Varilux® XR-serie het toppunt van maatwerk en innovatie vertegenwoordigt, biedt Physio extensee een hoogwaardige, toegankelijke oplossing voor een breder publiek. Denk aan het verschil tussen topklasse en premium – beide leveren uitzonderlijke prestaties, maar spreken elk een iets andere klantbehoefte aan. Met Physio extensee biedt EssilorLuxottica een toekomstgerichte oplossing die technologie, draagcomfort en gebruiksgemak moeiteloos combineert.
1 Varilux® Physio® extensee™-Consumentenstudie in real-life situaties – uitgevoerd door Eurosyn, een onafhankelijk extern bureau – 2024, Frankrijk (n=79 dragers van multifocale brillenglazen)
2 Varilux® Physio® extensee™-Consumentenstudie in real-life situaties – uitgevoerd door Eurosyn, een onafhankelijk extern bureau – 2024, Frankrijk (n=60 dragers van multifocale brillenglazen)