De grootste optiekwinkel van België staat in Wommelgem. Hier runnen Frits en zijn zoon Thomas ‘Zien en horen Frits van den Bosch’. Een voormalig gemeentehuis werd door WSB Design omgetoverd tot een optiekbedrijf waar je letterlijk oren en ogen tekort komt. Van zes meter hoge bomen in het pand tot een rode Porsche in de ontvangstruimte. Eigenaar Frits van den Bosch vertelt vol enthousiasme over het verbouwingsproces en over de prettige samenwerking met WSB. “De klik die je hebt met je interieurbouwer is cruciaal”, vertelt Frits. “Tien jaar geleden hebben we voor onze winkel in Deurne ook al samengewerkt met WSB. Dat is zeer goed bevallen, dus toen we in 2020 een voormalig gemeentehuis in Wommelgem kochten, heb ik direct contact gezocht. Ik heb inmiddels zo’n goede band met Nico van WSB dat hij eigenlijk altijd een bakje koffie komt doen als hij in de buurt is.
Toen wij het pand overnamen hadden mijn zoon Thomas en ik al wel wat ideeën. We wilden het meer opentrekken, iets met de hoogte doen en voor verschillende merken soort shop-in-shops creëren zoals je ook op beurzen ziet. Met dat verhaal gingen we naar WSB. Vervolgens hebben we het proces aan WSB overgelaten. Ik denk dat we uiteindelijk maar 5 tot 10% aan hun concept hebben veranderd. En alleen omdat het praktischer was. Dat ging bijvoorbeeld om opbergruimtes die hier en daar iets anders moesten omdat dat voor ons makkelijker werkte. Dat vonden ze geen probleem. Af en toe dacht ik wel eens ‘komt dit wel goed?’, bijvoorbeeld als ze naast ons veel gebruikte rood en oranje opeens met een blauw tapijt aankwamen, maar uiteindelijk paste dat dan weer perfect bij elkaar.
De akoestiek was ook een mooie uitdaging. De linoleum vloer doet al veel, evenals de grote ronde tapijten op de vloer. Maar WSB heeft zelfs eyecatchers gemaakt van de plafonds! Ze hebben akoestische platen gebruikt met opvallende doeken die aan het plafond hangen. Acht op de tien mensen die naar boven kijken, staan vol verwondering naar boven te staren. Er zijn speciale kaders voor gemaakt, zodat we ze in de toekomst ook kunnen wisselen. Een zelfde mooie oplossing is de verlichting. Van het begin tot het eind van de zaak loopt een meterslange lichtbaan voor daglicht. Zo hebben we altijd zon in de winkel, dat is in combinatie met de gekozen armaturen heel mooi geworden”.
Misschien wel het meest in het oog springend zijn de zes meter hoge bomen in het pand. “Dat heeft WSB ook bedacht. Het zijn echte stammen, waar ze takken met blaadjes aan hebben bevestigd. Ze zijn bijna niet van echt te onderscheiden.
Ook opvallend is de ontvangstruimte. We zitten niet direct aan de straat, dus hebben geen etalage. Mensen komen wel speciaal naar hier, maar we wilden toch iets bijzonders. Nico bedacht dat het leuk zou zijn om tijdens de opening een vleugel te plaatsen in de entree. Een groot succes. Er werd elke dag op gespeeld, maar na een week of acht wilden we wat anders. Een vriend van mij is CEO bij Porsche Antwerpen, dus ik vroeg hem of hij geen blitse Porsche kon neerzetten. Zo geschiedde. De rode Porsche verkochten we zelfs na zes weken vanuit onze zaak! We willen hier elke twee maanden iets bijzonders doen. Zo hebben we hier 100 jaar oude oogonderzoek apparatuur uit het museum van Antwerpen gehad en nu gaan we iets nieuws doen voor de Kerst”.
Een speciale ruimte voor kids, aparte shops voor couturemerken als Cartier, Chanel en Dita, doordachte verlichting, bomen in de winkel; letterlijk alles klopt aan de optiekzaak van Frits van den Bosch en zijn zoon Thomas. En daar zijn ze WSB heel dankbaar voor. Frits: “Gelukkig denken Thomas en ik over de meeste dingen hetzelfde. We geloven allebei in beleving voor onze klanten. Ik denk wel dat je alles trapsgewijs moet doen. Je moet niet te snel willen veranderen. Nu hebben we elke tien jaar iets bijzonders gedaan. En ik heb er alle vertrouwen in dat Thomas dat in de toekomst ook zal doen”.
Voor meer info: www.wsbinterieurbouw.nl
Tags: WSB DESIGN, WSB Interieurbouw