Q&A Retail onderzocht in opdracht van o.a. Centrop en Optitrade de invloed van corona op het shop- en koopgedrag. Maar liefst 4.200 consumenten werkten in de periode mei-oktober aan dit onderzoek mee. Wat gaan zij doen wanneer corona de wereld uit is? En welke invloed heeft de pandemie nu en straks op de zelfstandige optiekmarkt?
Dichterbij is de nieuwe bestemming, dat bleek al vrij snel na de uitbraak van de pandemie en zal ook in het post-coronatijdperk zo zijn. Consumenten gaan minder vaak naar een grote stad en geven de voorkeur aan de eigen woonplaats. Kansen voor de local hero dus! Binnenstedelijke winkelcentra zijn het hardst geraakt door corona; consumenten blijven vooral graag in hun vertrouwde omgeving. Wijkwinkelcentra zijn hierdoor populairder geworden.
De voorkeur voor fysieke winkels blijft, maar die voor online aankopen steeg van 7% naar 17%. Consumenten geven wel aan dat wanneer er een vaccin beschikbaar is, ze weer liever een fysieke winkel bezoeken. De rol die online speelt bij oriëntatie voorafgaand aan het bezoek van een winkel, steeg van 13% naar 24%.
We gaan weer vaker met z’n tweeën winkelen, zeker bij de optiekwinkels. Mondkapjes beperken het winkelbezoek (31%), maar ouderen laten zich daar minder door beïnvloeden. Een veilige winkelomgeving is dus essentieel! De winkel moet rustig, schoon en ruim zijn: consumenten selecteren daar steeds duidelijker op -ook na corona.
Consumenten willen graag een afspraak kunnen maken,
zodat ze rustig kunnen winkelen.
Onderzoek Q&A onder 4.200 consumenten Mei / Oktober – invloed Corona op consumenten gedrag retail algemeen / optiek specifiek