Wat doet de consument tijdens en ná corona?

Q&A Retail onderzocht in opdracht van o.a. Centrop en Optitrade de invloed van corona op het shop- en koopgedrag. Maar liefst 4.200 consumenten werkten in de periode mei-oktober aan dit onderzoek mee. Wat gaan zij doen wanneer corona de wereld uit is? En welke invloed heeft de pandemie nu en straks op de zelfstandige optiekmarkt?

Dichterbij is de nieuwe bestemming, dat bleek al vrij snel na de uitbraak van de pandemie en zal ook in het post-coronatijdperk zo zijn. Consumenten gaan minder vaak naar een grote stad en geven de voorkeur aan de eigen woonplaats. Kansen voor de local hero dus! Binnenstedelijke winkelcentra zijn het hardst geraakt door corona; consumenten blijven vooral graag in hun vertrouwde omgeving. Wijkwinkelcentra zijn hierdoor populairder geworden.

De voorkeur voor fysieke winkels blijft, maar die voor online aankopen steeg van 7% naar 17%. Consumenten geven wel aan dat wanneer er een vaccin beschikbaar is, ze weer liever een fysieke winkel bezoeken. De rol die online speelt bij oriëntatie voorafgaand aan het bezoek van een winkel, steeg van 13% naar 24%.

We gaan weer vaker met z’n tweeën winkelen, zeker bij de optiekwinkels. Mondkapjes beperken het winkelbezoek (31%), maar ouderen laten zich daar minder door beïnvloeden. Een veilige winkelomgeving is dus essentieel! De winkel moet rustig, schoon en ruim zijn: consumenten selecteren daar steeds duidelijker op -ook na corona.

Consumenten willen graag een afspraak kunnen maken,
zodat ze rustig kunnen winkelen.

Q&A Retail post corona onderzoek

Onderzoek Q&A onder 4.200 consumenten Mei / Oktober – invloed Corona op consumenten gedrag retail algemeen / optiek specifiek

ALGEMEEN

  • Consumentenvertrouwen blijft in een dal (-30) en consumenten blijven pessimistisch over de economische situatie
  • Binnenstedelijke winkelcentra hardst geraakt door corona: consumenten bezoeken graag hun vertrouwde omgeving, de wijkwinkelcentra zijn meer favoriet geworden
  • Het dicht zijn van de horeca beïnvloedt het shopgedrag negatief
  • Detailhandel omzet blijft groeien, behalve sectoren die direct beïnvloed worden door coronamaatregelen en afhankelijk zijn van shopgedrag (waaronder mode en schoenen)
  • Multi channel (combinatie winkel en webshop) groeit harder in online business, consumenten die nu online gaan kopen willen graag de ‘verzekering’ van een fysieke winkel op de achtergrond. In totaal 35% hoger dan in sept 2019

OPTIEK & RETAIL

  • Rol online oriëntatie vooraf aan het bezoek van een winkel neemt toe; ging van 13% naar 24% (een eventueel vaccin zorgt wel weer voor meer winkel bezoek)
  • Voorkeur voor fysieke winkel blijft maar voorkeur voor online aankoop gestegen van 7% naar 17% – maar bij een evt. vaccin gaat de voorkeur weer terug naar de winkel –jongeren (18-35) zijn het meest enthousiast over online verkoop (27%)
  • We gaan weer vaker met 2 personen winkelen en bij de optiekwinkels is dat nog duidelijker
  • Mondkapjes beperken winkelbezoek (31%) –ouderen laten zich daar minder door beïnvloeden en daardoor is een veilige winkelomgeving essentieel
  • Voorkeur voor lokaal winkelen blijft na coronacrisis en de jongeren houden dan vast aan het online winkelen.

DE GEWENSTE MARKETINGMIX

  • Dichterbij is de nieuwe bestemming consumenten gaan minder vaak naar een grote stad in de buurt maar geven de voorkeur aan de eigen woonplaats
  • Rustige, schone en ruime winkel is essentieel –consumenten gaan daar (ook na de coronacrisis) meer op selecteren
  • Consumenten willen graag een afspraak kunnen maken zodat ze rustig kunnen winkelen en als ze in de winkel zijn, willen ze liever niet langer blijven dan noodzakelijk is
    • Door de coronacrisis zie je ook verschillende reacties onder de consumenten op de achteruitgaande economie: behalve verdere focus op prijs zien we ook een verschuiving van uitgaven van horeca en vakantie naar de retail

    • Deel van de respondenten geeft aan meer uit te geven aan duurzame producten
    • Een deel van hen let meer op de prijs
  • Personeel zal de consument meer advies kunnen gaan bieden op een persoonlijke manier: op afstand (telefoon/social media/video) of in de winkel via persoonlijke begeleiding
  • Bij promotie zal meer nadruk gelegd moeten worden op veiligheid en hygiëne
  • Wat betreft de service rond de openingstijden: consumenten zijn geïnteresseerd in ‘veilig’ winkelen door extra openingsuren (bijvoorbeeld tussen 18-19 uur). Liever iedere dag 1 extra uur dan drukke koopavond